Karen Ali, die deze maand begonnen is als nieuwe directeur Particuliere Fondsenwerving.

“Investeren in relaties kost tijd”

Karen Ali, voorheen directeur STU, is benoemd tot directeur Particuliere Fondsenwerving. In deze functie gaat ze voor de universiteit een nieuwe geldstroom aanboren, die bekend staat onder de term philanthropic funding. "Dit is voor de TU/e nog onontgonnen terrein, maar we gaan ervoor", zegt Ali. "Niet alles wat we proberen zal direct lukken. Maar misschien ook wel en dan is het meegenomen." De ondersteuning voor Ali bestaat momenteel uit twee mensen, maar zal nog groeien.

Fondsenwerving onder vermogende particulieren is in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk al lang gemeengoed. Ook de TU/e gaat op dit gebied onderzoeken wat mogelijk is. Karen Ali, die eind vorig jaar terugtrad als hoofd van het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU), gaat leiding geven aan het team dat hiermee aan de slag gaat.

“Een uitdagende nieuwe baan, die zeker raakvlakken heeft met mijn vroegere functie bij STU. Op internationaal gebied was ik daar onder meer verantwoordelijk voor het aanknopen en onderhouden van relaties met buitenlandse instellingen. Elke instelling steekt anders in elkaar en heeft een eigen cultuur, en vraagt dus om een eigen unieke aanpak. Met toekomstige donoren zal het niet anders zijn. Ook daar moet je kijken hoe zo’n persoon in elkaar zit, in welke levensfase iemand zich bevindt en dan onderzoeken of er binnen de universiteit iets te vinden is dat daarop aansluit.”

Overigens zijn het niet enkel individuen of alumni waar Ali zich met haar team op zal richten. “Grote organisaties en stichtingen voor goede doelen zijn ook interessant voor ons. Afgelopen dinsdag hebben we een 30-koppige delegatie van pensioenfonds ABP een hele dag rondgeleid langs een deel van ons onderzoek en onze labs. Die groep was na afloop wellicht wat overweldigd door het aanbod, maar ook erg enthousiast over wat ze gezien hadden.”

Ali realiseert zich terdege dat de TU/e hiermee een relatief onbekend terrein betreedt. “De afgelopen maanden heb ik me ingelezen in deze materie en ben ik met het team naar een congres over funding geweest en binnenkort spreken we met twee externe bureaus die ons op dit vlak kunnen adviseren. Via het Amandus Lundqvist beurzenfonds heb ik al wel ervaring opgedaan met sponsoring.”

Financiële doelen zijn er op dit moment nog niet gesteld, aldus Ali. “Dat was voor mij wel een voorwaarde om hiermee te beginnen. We moeten in het begin vooral werken aan het bouwen van gedegen relaties en daarmee de basis leggen voor philanthropic funding. Eerst weten wie potentiële donoren zijn, wat donoren willen, waar ze warm voor lopen en waar ze donaties aan willen toekennen. Daarna kun je daarop inspelen."

Ali heeft op dit moment onderdak gevonden in het Multi Media Paviljoen. Vanuit het Communicatie Expertise Centrum sluit Edith Snelders aan bij het team en Herman van Hoeven levert zijn bijdrage vanuit het Innovation lab.