Het Design District, speciaal gebouwd voor de Dubai Design Week.

ID wederom present op de Dubai Design Week

De faculteit Industrial Design is eind oktober weer present op de Dubai Design Week, die dit jaar voor de tweede maal wordt georganiseerd. Binnen de zogeheten Global Grad Show, een tentoonstelling waarvoor vijftig universiteiten input leveren, zullen vijf projecten van ID te bewonderen zijn.

De Dubai Design Week, die plaatsvindt van 24 tot en met 29 oktober, werd vorig jaar voor het eerst georganiseerd in de het rijke oliestaatje. Deze DDW presenteert zich al direct ‘als een van de meest ambitieuze internationale designevenementen ter wereld’.

Bij het debuut in 2015 trok de Global Grad Show 23.000 internationale bezoekers en dit jaar verwacht de organisatie dat het zal oplopen tot minimaal 40.000 bezoekers. Ter vergelijking: de Dutch Design Week in Eindhoven werd vorig jaar bezocht door 275.000 bezoekers.

De faculteit Industrial Design was in 2015 al aanwezig bij de eerste editie en zal ook dit jaar weer present zijn. Er worden vijf projecten gepresenteerd: het multifunctionele neonatale dekentje Hugsy; het interactieve operatiesysteem TP Surgery; de Haptic Engine, bedoeld om ontwerpers bij te staan in het creëren van haptische effecten; de SoleMaker, waarbij de 3D-scan van iemands voet vertaald wordt naar de ideale zool, en Digital Fabric, een promotieproject van Angella Mackey waarbij mode gecombineerd wordt met augmented reality.

Ineke Neutelings, inmiddels promovenda bij ID, stond vorig jaar met haar afstudeerproject op de eerste Dubai Design Week. Zij vertelt dat speciaal voor dit evenement een heel Design District is gebouwd, dat bestaat uit meerdere gebouwen.

Vorig jaar was ze onder de indruk van de professionaliteit - en het budget - waarmee het emiraat dit evenement uit de grond heeft gestampt. Neutelings: “De gedachte was overduidelijk niet om klein te beginnen en het daarna verder uit te bouwen, maar om meteen iets groots neer te zetten. Het was allemaal perfect georganiseerd.” Ook was er al direct veel belangstelling van de internationale pers, waaronder van CNN en enkele belangrijke designbladen, aldus de ID-promovenda.