Robot van 2015. Archieffoto | Rien Meulman

Robuustere reddingsrobots

Maak een innovatief ontwerp voor een reddingsrobot die kan worden ingezet bij rampen. Dat is voor het tweede jaar op rij de opdracht voor alle circa vijftienhonderd tweedejaars bachelorstudenten bij het vak Engineering Design. De 288 groepjes presenteren morgen, vrijdag 23 september, hun posters en voorontwerpen. De echte test komt eind oktober. Leermomenten van vorig jaar moeten het vastlopen van de wagentjes voorkomen.

Twaalfhonderd poppetjes zijn besteld door Rick de Lange, verantwoordelijk docent voor het basisvak Engineering Design. Door er daarvan zoveel mogelijk in drie kwartier te redden uit een gesimuleerde rampomgeving, kunnen de tweedejaars laten zien dat ze in staat zijn in teamverband een nieuw apparaat te ontwerpen dat effectief kan worden ingezet.

De demonstratie moeten ze geven aan een jury die let op het humanitaire en het innovatieve gehalte. De vorige editie van Engineering Design werd afgesloten met een grootscheepse wedstrijd in Gemini. “Dat doen we dit jaar bewust anders”, zegt De Lange, “anders komt er teveel nadruk op de effectiviteit. De andere twee zaken zijn net zo belangrijk.” Bovendien heeft hij dit jaar meer ruimte tot zijn beschikking in het Auditorium. “Daardoor kunnen we werken in vier shifts waarin de studenten hun ontwerpen voor een jury kunnen demonsteren.”

Ook anders dan vorig jaar is dat de studenten voorgeproduceerde onderdelen krijgen. Die bestellen ze aan de hand van eigen specificaties bij de werkplaats. “Het zaag- en boorwerk van de studenten was vorig jaar niet altijd van die kwaliteit die je zou hopen. Daardoor werkten de robots niet allemaal optimaal.”

Verder krijgen de studenten dit jaar andere apparatuur. “De motorbesturingsunit en het wifi-kanaal die ze vorig jaar kregen, kon eenvoudig verkeerd gebruikt worden. Daardoor ging er nogal eens iets stuk.” De Lange benadrukt dat de opzet van het vak hetzelfde is gebleven. “De leerdoelen zijn niet veranderd. Het is nu hopelijk minder makkelijk vergissingen te maken bij de technische uitvoering.”

Op 29 oktober komt de test of dat gelukt is. In de collegezalen op de bovenverdiepingen van het Auditorium zullen de bestuurders van alle groepen zitten. Zij zien hun voertuig dat aan het werk is in de kantine niet, maar één spotter mag, alsof hij in een helikopter zit, over de balustrade hangen om informatie te halen en door te geven. Deze communicatie mag echter niet via wifi-kanalen gebeuren. “Dat is om te voorkomen dat al die groepen elkaar in de weg zitten.”

Maar zover is het nog niet. Eerst de preliminary design fair. Die is morgenmiddag vanaf kwart voor twee in de 'markthal' van MetaForum en voor iedereen toegankelijk.

Met een wagentje van Knex-materiaal komt tweedejaars student Werktuigbouwkunde Chris van Adrichem net van een vergadering met zijn Engineering Design-groepje. In het team zitten verder studenten van Technische Natuurkunde, Technische Bedrijfskunde, Psychology & Technology en Software Science.

“Leuk dat we nu daadwerkelijk iets maken. Dit wagentje kan nog niets zelf, maar we zijn ook nog maar twee weken bezig. Met dit model zien we vast hoe het zou kunnen worden. We hebben een budget van zeventig euro waarmee we materialen mogen bestellen.”