In actie. Foto | Bart van Overbeeke

Wereldkampioen teamestafette toetjes eten is Spaans

Tachtig toetjes hebben de Eindhovense tuno´s donderdag gemaakt voor de wedstrijd ´Chupar de flan´ die neerkomt op het zo snel mogelijk wegzuigen van Spaanse puddinkjes. In het Eindhovense café D’n Hertog streden acht teams om de eer -en een fles sterke drank. Deelname van een Puerto Ricaanse tuna maakte er een wereldkampioenschap van. Een Spaans team won.

Met de handen op de rug zo snel mogelijk een flan naar binnen zuigen. Pas als je je bordje op je hoofd hebt gezet, mag je teamgenoot beginnen. Acht teams van vier personen durfden deze teamestafette toetjes eten aan. Vier teams waren tuna’s die al vast voor het Tunafestival naar Eindhoven waren gekomen, twee teams waren de organiserende partijen Tuna Ciudad de Luz en La Tuniňa. De andere twee dappere strijders kwamen uit de gelederen van studievereniging Thor (Electrical Engineering) en de vereniging voor internationale studenten Cosmos.

Het evenement werd niet voor het eerst gehouden, wel voor het eerst bij het grote Tunafestival. Al zesmaal eerder werd het gedaan als ultiem afsluitend entertainment bij de Noche de Tuna. Daar waren uitsluitend Europese deelnemers. Ditmaal was er sprake van een wereldkampioenschap doordat een team uit Puerto Rico meedeed.

De wedstrijd verloopt als een knock-out-race. Dat betekent dat de leden van het winnende team (en ook de verliezers van de finale) minstens drie romige puddingen in hun maag hebben. Omdat de tijden niet per se doorslaggevend waren heeft medeorganisator Michael Heidweiller, ook Penningmeester der Tuna Ciudad de Luz, het aantal seconden niet paraat. “Maar je moet denken aan een seconde of dertig.”

Ditmaal won een tuna van een rechtenfaculteit in Almaria in Spanje, Tuna de Derecho de Almaria . De gewonnen fles Jägermeister konden ze drinken uit glaasjes van het café. Het bleef nog tot sluitingstijd gezellig.

Een filmpje zie je hier.