Een serenade tijdens het Tunafestival in 2014. Archieffoto | Bart van Overbeeke

Tuna’s duiken nu ook de kroeg in

Nederlandse, Spaanse en Portugese (oud-)studenten vrolijken van 16 tot en met 18 september de Eindhovense binnenstad op met hun Spaanse liederen en spontane serenades. Deze twaalfde editie van het Tunafestival treden de Spaanstalige muzikanten, gekleed in hun kleurrijke kostuums, voor het eerst ook in de kroegen op. Het Eindhovense Tuna Ciudad de Luz, dat met La Tuniña tekent voor de organisatie, won vorig weekend nog prijzen in het Spaanse Murcia.

De tuna's, zoals de Spaanstalige muziekgroepen heten, gaan dit jaar voor het eerst op vrijdagavond de Eindhovense kroegen in. Eerdere jaren stonden ze dan al op het podium. Pieter Jansen, Tuna-lid en TU/e-alumnus: “We hebben dat eerder wel gedaan tijdens de Noche de Tuna en dat is toen erg goed bevallen. Het levert een erg goede sfeer in de kroegen op. Het is overigens nog best een logistieke uitdaging om een goed speelschema te maken.” De deelnemende kroegen worden nog bekendgemaakt via de festivalsite.

Vrijdag, voorafgaand aan de Pasa Bares, trekken de muziekgroepen eerst nog door de stad in de zogeheten Pasa Calles (de optocht). Zaterdagmiddag worden de nieuwe leden ‘gedoopt’, daarna volgen de optredens op het podium op de Markt. Daar staan in elk geval de Eindhovense Tuna’s en de twaalf Tunagroepen uit Spanje en Portugal die hun komst hebben bevestigd. Acht groepen bestaan alleen uit mannen en vier alleen uit vrouwen. Ook op zondagmiddag staan de mooi uitgedoste mannen en vrouwen nog op de planken. Passanten worden het hele weekend getrakteerd op spontane serenades, balkonscènes en vaandelshows.

Verschillende studentenverenigingen hebben belangstelling getoond om ook op zaterdag op te treden tijdens het festival. Zo wil studentenmuziekgezelschap Quadrivium optreden, net als studentendansvereniging Footloose en Mariachi Eindhoven: een Mexicaanse studentenmuziekgroep. Het zou dan voor het eerst zijn dat ook niet-tunagroepen optreden tijdens het festival, stelt Pieter Jansen.

De Eindhovense studentenmuziekvereniging Tuna Ciudad de Luz heeft vorig weekend in het Spaanse Murcia twee prijzen in de wacht gesleept met haar optreden. De tuna werd in de officiële competitie verkozen tot beste groep en mocht daarnaast ook de prijs voor de leukste groep mee naar huis nemen.

In 1964 werd in Eindhoven de allereerste niet-Spaanstalige tunagroep opgericht. In eerste instantie ging het om een ontgroeningsgrap, waarbij eerstejaars TU/e-studenten een serenade moesten brengen aan een prominente dame in Eindhoven. De grap pakte zo goed uit dat in datzelfde jaar Tuna Ciudad de Luz (letterlijk: Tuna van de Lichtstad) werd opgericht. In 1982 richtten enkele TU/e-studentes de vrouwelijke tegenhanger La Tuniña op.

In 1986 beleefde Eindhoven de primeur van het eerste Tunafestival dat in een niet-Spaanstalig land werd gehouden. Dertig jaar na het eerste Eindhovense Tunafestival wordt het dit jaar voor de twaalfde keer gehouden.