Foto | Bart van Overbeeke

Hackathon HEX draait om knowhow én showhow

Honderd deelnemers haalden afgelopen weekend de nacht door tijdens de eerste editie van studentenhackathon HEX. De vierentwintig uur durende competitie in het Designhuis in Eindhoven trok studenten uit allerlei studie- én windrichtingen.

Zaterdag, 15.00 uur. Een relaxed muziekje klinkt door het Designhuis aan het Stadhuisplein. Een uur eerder is hackathon HEX van start gegaan. Stress is nog nauwelijks te bespeuren bij de ruim honderd deelnemers, voor een groot deel afkomstig uit Eindhoven, maar ook uit Rusland, Finland en Spanje. De in totaal negentien teams, al dan niet ter plekke samengesteld, zitten nog in de brainstormfase. Terwijl het ene groepje overleg voert vanuit een zitzak, pakt een ander team het professioneler aan met een trendkaartenset.

Het overkoepelende thema van de eerste Eindhovense studentenhackathon is ‘Connected’, met daaraan gekoppeld de subthema’s E-commerce, Future Mobility, Healthtech, Intelligent Buildings, Smart Cities en Virtual Reality. Teams krijgen vierentwintig uur de tijd om een innovatieve oplossing te bedenken voor challenges op het gebied van deze subthema’s. De oplossingen worden uitgewerkt tot demo’s die in een pitch gepresenteerd worden aan een pre-jury. De vijf beste ideeën gaan door naar de finale, waar een vakjury die winnaar kiest.

Zondag, 13.50 uur. Na een nachtje doorhalen - waarbij karaoke, lasergamen en yoga voor de nodige ontspanning zorgen - is het bijna tijd voor de pitches. Met de kleine oogjes valt het mee; cafeïne, suiker en adrenaline doen hun werk. Wel leidt de naderende deadline bij sommige teams zichtbaar tot spanning. Hier en daar wordt geprobeerd een laatste afbeelding te uploaden, vrijwel overal wordt nog volop aan de pitch geschaafd.

Loes Vialle, trainer professionele vaardigheden bij het Onderwijs en Studenten Service Centrum van de TU/e, geeft een team last minute tips voor een goede pitch. “De inhoud komt natuurlijk op de eerste plaats. Maar naast knowhow draait het zeker ook om showhow.”

Vooral het subthema Smart Cities, waarbij het draait om het tegengaan van luchtvervuiling, blijkt populair. Ook het team van TU/e’er Marvin Tiemessen (Sustainable Energy Technology) koos voor deze opdracht. De groep ontwikkelde een app die door middel van kleine uitdagingen het gedrag van mensen probeert te beïnvloeden. “Met acties zoals minder vlees eten en carpoolen kun je punten verdienen. Die kun je vervolgens inwisselen voor bijvoorbeeld een Dopper-waterfles.”

Juist de gemêleerde samenstelling van zijn team - met studenten ICT, HRM en Organisatiewetenschappen - leidde volgens Tiemessen tot een soepele samenwerking. “Het was fijn dat iedereen zijn eigen expertise had, dat maakte de taakverdeling heel duidelijk. En het zorgde voor een frisse blik.”

Dat het brede deelnemersveld tot gevarieerde oplossingen leidt, valt ook de leden van de pre-jury (afkomstig van bedrijven en instellingen zoals TNO, Bloomberg, Twillio en Enversed) op. Bart Rossieau van Shinto Labs beoordeelt de teams die zich bezighouden met het thema Intelligent Buildings: “Een groepje studenten van het Sint Lucas had een heel origineel idee over gamification, maar een mindere uitwerking. Een team van engineers bouwde daarentegen op basis van een minder creatief idee een heel mooie app.”

Uiteindelijk komt team HackBack als winnaar uit de bus. Zij ontwierpen voor de E-commerce-challenge een online platform waarop gebruikers voor elkaar een outfit kunnen stylen. Elk teamlid wordt beloond met een drone; daarnaast mag de studentenploeg met Wehkamp om de tafel om een verdere uitwerking van het platform te bespreken.

De organisatoren van HEX, TU/e-studenten Corné van Son, Bas Schleijpen en Bert van Gestel, zijn tevreden. Van Son: “Onze ambitie voor volgend jaar is een tweede editie, maar dan met vijf keer zoveel deelnemers. En met dezelfde specifieke sfeer: Eindhovens gezellig.”