Foto | Bart van Overbeeke

Jarig Lucid stuurt robots op oorlogspad

Een eigentijdse, studentikoze kijk op Mondriaan, uitgevoerd in ham en kaas - het was een van de onverwachte opbrengsten (zij het niet bijster goed uitgevoerd) van Lucids Robo Wars. De jarige studievereniging van Industrial Design hield dit weekend haar 24-uurs makeathon, waarvoor vijftien teams elk hun eigen battlerobot uit de grond stampten.

Max Weetzel heeft er maandag tegen het middaguur, wanneer Cursor hem belt, net een broodnodige portie inhaalslaap opzitten. Want waar de meeste deelnemers ergens tijdens de 24-uurs makeathon wel even een uiltje hadden kunnen knappen, was dat er voor deze organisator van Lucids allereerste Robo Wars niet bij.

De student Industrial Design blikt terug op een “supervet” evenement, waarvoor teams zelf materialen mochten inbrengen, maar ook konden putten uit een gevarieerde berg restmaterialen die Lucid voor de gelegenheid in het Laplacegebouw had neergestort. Al was het volgens hem vooraf lastig inschatten hoe een en ander zou gaan verlopen - dit weekend viel alles goed op zijn plek, zegt Weetzel. Al moest de eerste van de drie challenges gedurende de makeathon met zo’n twee uur worden uitgesteld, omdat de teams er simpelweg nog niet helemaal klaar voor waren.

Voor deze eerste challenge, acht uur na de start, moesten de deelnemers met hun veelal nog stuntelige robots een bekend schilderij namaken. En dat viel niet mee, vertelt Weetzel. Lachend: “Natuurlijk leek er níks op de kunstwerken die de teams gekozen hadden - maar het was wel hilarisch om te zien.” Zelfs het reproduceren van een ogenschijnlijk eenvoudige, abstracte Mondriaan (waarvoor één team geen verf of glitters, maar plakjes ham en kaas op het canvas deponeerde) bleek geen sinecure.

Voor de tweede challenge werden alle robots voorzien van twee ballonnen en twee punaises, met als logische opdracht: zoveel mogelijk ballonnen van je tegenstanders slopen. Het bleek een leerzame test voor de laatste challenge op zondagmiddag: de slotbattles. Alle teams verschenen met een goedwerkende robot aan de start, ondanks de nodige technische haperingen tijdens voorgaande challenge. “Zelfs een groep eerstejaars die zich eigenlijk zelfs de basics nog eigen had moeten maken, wist iets neer te zetten wat gewoon heel cool was om naar te kijken.”

Een rijdend bierkratje, destructieve robots met cirkelzaagjes en een discorobot met lichteffecten; de opbrengsten waren gevarieerd - zowel in looks als in ‘vernietigende’ kwaliteit. En al waren de slotgevechten volgens hem misschien niet zo spectaculair zoals sommige robotbattles op tv: “Het was leuk om te zien hoe de teams er hélemaal voor gingen.”

Plezier boven prijzen

‘Masters and K.O.’ streek uiteindelijk met de hoogste eer; dit team van Industrial Design-studenten wist tijdens de drie challenges het hoogste puntentotaal te noteren. Maar de eindklassering was volgens Weetzel eigenlijk van ondergeschikt belang: “Het was geen strijd om de prijzen, het ging vooral om het plezier. En zo zagen de teams het gelukkig ook”. Aan Robo Wars deden vijftien teams mee, vooral van de TU/e, maar ook van Fontys. Met name de eindbattles trokken volgens Weetzel bovendien de nodige toeschouwers van buitenaf.

Of deelnemers zich al kunnen gaan opmaken voor een volgende editie, is nog onderwerp van gesprek. “Het was nu speciaal voor ons lustrum, maar dat betekent niet per se dat het geen vervolg kan krijgen. Iedereen was heel enthousiast, maar het heeft qua organisatie wel heel veel tijd gekost.”

Delen van het evenement waren, zij het met enige haperingen, te volgen via de livestream. De video's zijn terug te zien op Facebook.