Student doet zijn voordeel met dagje 'smart mobility'

Inzoomen op de aandrijflijn van een elektrische auto. Uitleggen dat lijmen in de automobielindustrie het nieuwe lassen is. Je kunt als programmamaker van de Automotive Week nog zoveel technische innovaties etaleren - de aandacht van de jonge geest heb je toch het snelst te pakken als je een ordinaire racewagen in de schijnwerpers zet.

Als afgelopen vrijdag zo'n tweehonderdveertig (voornamelijk mannelijke) studenten op de Helmondse Automotive Campus een dagje 'smart mobility' ondergaan, gaat de meeste aandacht uit naar het oranje racemonster van University Racing Eindhoven. “Nee, een proefritje zit er niet in” en “ja, als je bij URE komt, mag je écht in dat ding rijden” krijgen de gasten te horen. Het studententeam wil deze week met zijn zelfgebouwde trots vooral laten zien hoe het in de loop der jaren vat kreeg op de aerodynamica.

Wat meer op de achtergrond heeft TU/e's ATeam zijn eigen verhaal, dat draait om de zogenoemde cooperative adaptive cruise control. Vrij vertaald: meerdere weggebruikers stemmen door onderlinge communicatie hun snelheid, gedrag en onderlinge afstand op elkaar af, wat voor een verhoogde veiligheid en verbeterde doorstroom zorgt.

Volgens teamlid Victor Dolk is er veel veranderd sinds het ATeam vorig jaar wat tegenslagen moest slikken, tijdens een internationale testwedstrijd op dezelfde locatie. “Het was toen soms een beetje 'houtje-touwtje' en veel op het laatste moment - maar dat heb je met zo'n jong team. Daar hebben we ook weer van geleerd - vooral door de ambities haalbaarder te maken en te zorgen voor een beter spoorboekje, waarin de mogelijke scenario's zijn uitgeschreven. Er zit nu meer structuur in. Vergeet niet dat wij toen een team vol relatieve 'groentjes' waren, daar waar anderen ervaren krachten in hun team hadden opgenomen.”

In de auto waarin het ATeam zijn tests uitvoert, is sinds vorig jaar het nodige veranderd. In het dashboard is een soort radarscherm toegevoegd, waarin de bestuurder zicht heeft op omringende weggebruikers. Die kan hij uiteraard ook door het raam en in zijn spiegels zien, maar hier is het de auto die er zélf op anticipeert terwijl de bestuurder van de doorstroom geniet. Andere signalen komen binnen via een lampjespaneel bovenop het dashboard. Dolk: “Het was hinken op twee gedachten. Aan de ene kant wil je de bestuurder optimaal informeren, anderzijds moet zo'n auto geen kerstboom worden. Dat leidt alleen maar af, met alle gevaren van dien.”

De bezoekende studenten slikken niet alles voor zoete koek en stellen kritische vragen. Over de betrouwbaarheid bijvoorbeeld: “Wordt dit systeem niet kwetsbaar op het moment dat carjackers en hackers zich op deze auto's gaan uitleven?”, wil iemand weten. Dolk weet ze gerust te stellen.

Enkele mbo-studenten zijn blij met het bezoek aan de Automotive Week. “Het is erg leerzaam”, zegt Martijn Verbers, tweedejaars Automotive Engineering aan het Summa College. “We doen zelf op school vooral veel aan zuinig rijden, maar zouden graag ook iets met communicerende auto's doen. Hier doen we daarvoor ideeën op.”

Dolk daagt de studenten na afloop ook uit om zich in de toekomst bij het ATeam aan te sluiten. “Veel leden studeren dit jaar af, dus er valt een flink gat in de bezetting. We kunnen dus best wat vers bloed gebruiken.”

De organisatie spreekt na afloop van een succesvolle laatste dag, waarop het aantal bezoekende studenten 'boven verwachting' lag. De Automotive Week trok in zes dagen in totaal vijfduizend bezoekers.