Arthur van der Werf van InMotion in gesprek met de coureur.

746 elektrische auto’s op een rij: wereldrecord op A270

Exact 746 elektrische voertuigen, waaronder een flinke lading Tesla's en de auto's van studententeams InMotion, ATeam en Solar Team Eindhoven, reden zondag in colonne over de A270. Samen vestigden ze een nieuw wereldrecord - dat van de langste stoet elektrische auto's.

De E-Parade maakte gisteren deel uit van de Publieksdag van de Automotive Week. Voor de recordpoging togen onder meer zo'n tweehonderdvijftig Tesla-bezitters (onder wie TU/e-hoogleraar en uitgesproken promotor van elektrisch rijden Maarten Steinbuch) naar Helmond. Een toeschouwer becijferde dat er zondagochtend op de Automotive Campus voor zo'n vijftig miljoen euro van deze bekende elektrische bolides bij elkaar stond.

Ook Solar Team Eindhoven, InMotion en het ATeam namen deel met hun respectievelijke zonnegezinsauto, racewagen en aangepaste Toyota Prius. Het evenement was tevens de eerste gelegenheid voor het publiek om de racewagen van InMotion met eigen ogen te zien rijden. Daarnaast reden onder andere ruim honderd Segways en een groot aantal elektrische motoren mee in de stoet.

Met in totaal 746 deelnemers werd het oude record van 577 voertuigen (in 2015 gevestigd in Berlijn) ruimschoots verbroken. De snelweg tussen Helmond en Eindhoven werd voor de recordpoging een paar uur helemaal afgesloten.

De Automotive Week eindigt vrijdag met een programma rond onderwijs en onderzoek, vooral gericht op studenten. Er zijn onder andere vijftien colleges over slimme mobiliteit.

Bekijk hier een filmpje van de E-Parade: ruim een uur, teruggebracht tot eenentwintig seconden.