Foto | Bart van Overbeeke

Gestructureerd bekvechten tijdens eerste 'Battle of the Rooms'

Debatteren op een gestructureerde manier: dat leerden studenten tijdens de eerste 'Battle of the Rooms'. Het internationale gezelschap van Cosmos en de honors-studenten van studievereniging Confluente namen het woensdagavond in TU/e's Common Room verbaal tegen elkaar op - en dat leverde mooie taferelen op.

Nadat een van de studenten van Confluente een drone op het voorhoofd van een Cosmos-lid heeft proberen te laten landen, is de maat vol. Een oorlog breekt uit tussen de internationale studenten van Cosmos en de honors-studenten van Confluente. De regering grijpt in en wil voorkomen dat Confluente-studenten zich nog op het grondgebied van Cosmos begeven. De eerste stelling van de avond luidt dan ook: 'This house would ban people of Confluente from entering Cosmos Soil'.

In een Lagerhuis-opstelling nemen de verschillende partijen het woensdagavond tegen elkaar op. Aan de rechterkant bevindt zich de regering, met Our Cosmos en The Forum; aan de andere kant zetelen de oppositiepartijen The Confluents, Rose Party en ANCAP. Na een korte introductie in de regels en tactiek van het debatteren, verzamelen de partijen zich voor beraad. De toenemende zweetlucht in de ruimte laat er geen twijfel over bestaan dat er hard wordt gewerkt.

Miniparlement

Na iets meer dan een kwartier opent een lid van het conservatieve The Forum het debat in het miniparlement. De spreker laat er geen gras over groeien. Volgens de partij wordt het tijd om Confluente op te heffen en om het geld dat daarmee vrijkomt, te investeren in de bouw van nieuwe studiefaciliteiten.

Speerpunt van de partij is het creëren van studieruimte in een oude bekende van de TU/e; onder de slogan 'Buy back the Bunker' voert de partij de druk op om dit gebouw weer terug op te nemen. Het vredigere The Confluents brengt tegengeluid en vindt dat iedere vereniging haar eigen waarde en bestaansrecht heeft.

Our Cosmos is het daar wel mee eens, maar vindt dat er een scheiding moet worden opgeworpen tussen beide kamers, zodat beide verenigingen elkaar niet meer in de weg kunnen zitten. De vertegenwoordiger van de partij refereert aan een boksbal in de ruimte die na enkele dagen al compleet vernield was en stelt dat er een muur nodig is om te voorkomen dat beide partijen elkaar te lijf gaan. Het anarchistische ANCAP voegt eraan toe dat het eigenlijk überhaupt niets ziet in regelgeving en dat deze gewoon moet worden opgeheven.

Zo wordt een kwartier lang gedebatteerd met het nodige gehamer. Andreas Panteli, een Cypriotische bachelorstudent Electrical Engineering die banden heeft met zowel Cosmos als Confluente, vindt het een leerzame ervaring. “Ik heb zelf ook bij een debatclubje gezeten op de middelbare school, maar dat ging er een stuk anders aan toe”, vertelt hij. “Ik vind het interessant te begrijpen hoe het in het parlement werkt en wil hier in de toekomst ook echt wat mee gaan doen. Ik heb ook wel het gevoel dat we het als partij best goed doen”, concludeert de vertegenwoordiger van The Confluents.

Minder streng

Het schouwspel wordt woensdagavond in goede banen geleid door studentendebatvereniging Chronos, waarvan voorzitter Michael Stolk het debat leidt. Stolk vermaakt zich zeer. “Volgens mij gaat het wel goed. Af en toe mag het wel wat korter, maar we zijn natuurlijk minder streng dan tijdens onze eigen debatten. Maar het gaat wel steeds beter.”

Ook voor Chronos is deze workshopvorm, waarbij er partijen worden gevormd, nieuw. “Ik denk dat het wel geslaagd is. Het leverde mooie standpunten en discussies op en er kon ook nog wel gelachen worden.”

Aan het einde van de avond kan er maar één team worden aangewezen als winnaar. Dit gebeurt op basis van punten, verworven met argumentatie tijdens het debat. Uiteindelijk is Our Cosmos de grote winnaar, wat betekent dat de overwinningsbeker voorlopig in de Common Room mag staan.