Ruben van Vreeland (links) en Alex Dings. Foto | Bart van Overbeeke

Belgen steken vier ton in TU/e-studentenstartup BitSensor

Belgische investeerders hebben vierhonderdduizend euro gestoken in de Eindhovense startup BitSensor. Dit cybersecuritybedrijf, opgericht door TU/e-studenten Alex Dings en Ruben van Vreeland, geeft bedrijven nagenoeg realtime inzicht in de veiligheid van hun data. Met de investering vanuit België willen de twee hun bedrijf, dat momenteel vier mensen in dienst heeft, gaan uitbouwen.

Van Vreeland (vorig jaar gestopt met de studie Web Science) zegt vrijwel dagelijks te lezen over cyberaanvallen “die onze software had kunnen voorkomen. Denk aan de aanvallen uit Rusland, het Yahoo-lek met een half miljard gelekte wachtwoorden, of het VTech-kinderspeelgoed waarbij veel kinderfoto’s zijn buitgemaakt”. De toegankelijkheid van bijvoorbeeld sites of bank-apps, nodig voor hun functioneren, maakt ze kwetsbaar, stelt BitSensor. En ze zijn niet te beschermen met conventionele oplossingen als een antivirus of firewall.

BitSensor ontwikkelde daarom zogeheten self-protection technologie die verweven zit in de applicaties zelf en zo al bij een eerste aanvalspoging hackers detecteert en tegenhoudt, stelt het bedrijf. De ontdektijd van een zogenoemde security-breuk wordt daarmee volgens de makers teruggebracht van maanden naar milliseconden. Daarnaast analyseert de software inbraaksporen en genereert het rapporten. Deze rapporten bevatten de aanvalsmethoden die bijvoorbeeld gebruikt zijn om gegevens te stelen of financiële transacties te doen.

Volgens de Belgische investeringsmaatschappij Volta Ventures biedt de Eindhovense startup een heel nieuw soort oplossing binnen de beveiligingstechnologie. “BitSensor heeft een unieke, eenvoudige en snelle oplossing om overheden, zorginstellingen, banken en softwareontwikkelaars te helpen bij hun beveiliging”, vindt Frank Maene van Volta Ventures.

De investeerders belandden bij BitSensor op een moment dat de startup volgens Alex Dings nog niet direct investering zocht. “Daardoor hebben we lang de tijd gehad om elkaar te leren kennen. Nu hebben we echt een goede partner in hen gevonden.” De voorwaarden voor de samenwerking zijn volgens de student Software Science en Web Science, die zijn studie momenteel overigens on hold heeft staan, ‘soepel’. “Je merkt dat het echt een partnership is waarbij Volta in ons gelooft.”

Volta Ventures is de eerste externe partij die geld steekt in BitSensor. Tot nu toe kwam alles volgens Dings uit eigen zak, “aangevuld met kleinere betaalde opdrachten en later de beginnende verkoop van onze technologie”. Namen van (potentiële) klanten kan hij niet noemen, “maar we focussen ons op bedrijven met een kleine development-afdeling”.

Prijzen

BitSensor won in 2016 de NRC-Liveprijs voor CyberSecurity Startup of the Year en de IBM-prijs voor meest veelbelovende Nederlandse startup. Ook haalde het bedrijf de top-tien in het wereldwijde IBM SmartCamp-programma in Silicon Valley. In 2015 eindigde BitSensor als tweede bij de TU/e Contest voor startups.

De startup is gehuisvest in het Multimediapaviljoen op het TU/e-terrein en krijgt begeleiding vanuit TU/e's Innovation Lab en van Sandro Etalle, hoogleraar Embedded System Security. Het bedrijf heeft momenteel vier mensen in dienst en verwacht binnen twee jaar te groeien naar twintig man personeel. “Ons doel is zo hard mogelijk te groeien en applicaties zichzelf te laten verdedigen tegen hackers”, aldus Dings in een uitgebreider interview in Cursor 8 (die donderdag 19 januari verschijnt).

De oprichters verwachten voorlopig op het TU/e-terrein te blijven, “het lijkt een goede locatie om talent te putten uit de studentenpool. Mochten we gaan verhuizen, dan zal dit waarschijnlijk eerder richting Den Haag of Amsterdam zijn dan ergens anders in Eindhoven”.