Voorbeeldkamer in het Student Hotel.

Eindhovens Student Hotel gaat al in februari open

Februari is niet de meest gunstige periode om van start te gaan met een hotel dat zich richt op internationale studenten, maar managing director Felix Hillen van Student Hotel verwacht in Eindhoven toch een vliegende start te maken. Vandaag was er een sneak preview in het hotel in aanbouw, dat direct naast het NS-station ligt.

De meest gunstige periode voor de opening van een nieuw studentenhotel is natuurlijk aan het begin van een nieuw collegejaar. Maar de bouw van het vierhonderd kamers tellende Eindhovense Student Hotel, straks de vijfde vestiging van deze internationale keten in Nederland, loopt voor op schema en gaat al in februari 2017 in bedrijf. Het management rekent op een bezettingsgraad van tachtig procent.

De vierentwintig etages tellende kolos aan het Stationsplein verkeert momenteel in de afbouwfase. De gezamenlijke ruimtes op de eerste drie etages, waar dadelijk gegeten, vergaderd, gesport, gestudeerd en ontspannen kan worden, zijn nu nog kale betonnen ruimtes. Op de vierde etage is al wel een mock-up te bewonderen van een kamer en van een keuken die tien bewoners straks zullen moeten delen.

De kamers met zo'n gemeenschappelijke keuken zijn straks het goedkoopst met een prijs van 680 euro per maand, inclusief alle gemeenschappelijke faciliteiten op de eerste drie etages en het gebruik van een fiets. Voor het gebruik van de gemeenschappelijke wasmachines en drogers moet wel betaald worden. De goedkoopste individuele kamer zonder keuken kost 759 euro per maand.

De doelgroep voor de zich snel uitbreidende keten zijn buitenlandse shortstayers die komen studeren aan de universiteit, voor expats die komen werken bij de hightech bedrijven in de regio en zakenlui die tijdelijk in Eindhoven verblijven. In de zomermaanden moeten de deelnemers van summerschools  de kamers gaan vullen.

Student Hotel maakt zich geen zorgen dat door de komst van de twee nieuwe woontorens op de TU/e-campus de markt voor deze groepen al wat verzadigd zou zijn. “Overal waar we tot nu toe vestigingen geopend hebben, hadden we al bij de start direct een 100%-bezetting”, zegt managing director Felix Hillen.

Volgens Hillen is zijn Student Hotel straks ook meer dan enkel een hotel. “Hier in Eindhoven loopt dadelijk een professioneel en getraind team rond van zo’n acht à negen personen, die ook gaan letten op het welbevinden van onze gasten. Als er problemen zijn binnen een groep of met een individuele student, kunnen deze mensen hulp bieden. Daarnaast is het een veilige omgeving midden in het centrum van de stad. Ouders van buitenlandse studenten stellen dat ook zeer op prijs."