TU/e-zwembad hele dag dicht na kortsluiting

Het zwembad van het Studentensportcentrum op het TU/e-terrein is deze hele woensdag dicht wegens een technische storing. Volgens een woordvoerder is er water uit de filters gelekt, waardoor kortsluiting is ontstaan in de elektronica en de waterkwaliteit van het bad niet kan worden gegarandeerd. Er zouden vandaag naar schatting zeker vier- tot vijfhonderd mensen zwemmen in het zogenoemde Van Lint Bad.

Het vrij zwemmen kon deze vroege woensdagochtend nog gewoon doorgaan, maar daarna ging het mis, vertelt Peter Geurts van het Studentensportcentrum. “Een technicus ging een aantal standen controleren en toen bleek dat er water uit de filters geslopen was. Hierdoor is kortsluiting ontstaan in een aantal elektrische circuits, die onder andere de pompen aansturen. Deze zorgen voor de waterhuishouding; voor de temperatuur, het chloorgehalte en dergelijke.”

Besloten werd het zwembad voor de rest van de dag te sluiten, terwijl technici van installatiebedrijf Unica hard aan het werk zijn de mankementen te verhelpen. Dit laatste is wellicht vrij vlot gebeurd, zegt Geurts woensdagochtend, maar het kost daarna sowieso nog de nodige uren om het zwembad opnieuw 'in te regelen' en op te starten.

Volgens Geurts is het de eerste keer in het zestienjarig bestaan van het zwembad dat het zo resoluut de deuren moet sluiten. Het sportcentrum is momenteel druk doende de gebruikers van vandaag af te bellen.

Tussen de middag zwemmen er normaliter al gauw zo’n veertig mensen, vanmiddag stonden zwemlessen voor circa honderdzestig kinderen op het programma. Ook ’s avonds komen er steevast tientallen mensen af op het zwembad “en tussendoor waren er nog drie lesgroepen van ook ieder zo’n veertig man. Daarmee kom je al gauw op zo’n vierhonderd, vijfhonderd mensen. We doen er alles aan om die op tijd te bereiken", aldus Geurts.