Crowdfundingplatform leert TU/e vooral: durf te vrágen

De TU/e zet na de zomer twee nieuwe projecten in de etalage op haar online crowdfundingplatform. De studententeams Blue Jay en TU/ecomotive waren de eerste initiatieven waarvoor de afgelopen maanden opgeteld ruim elfduizend euro werd binnengehaald. Een leerzaam proces, zeggen de betrokkenen, met als voornaamste les: schroom niet te vrágen.

Het is typisch Nederlands, typisch universitair en misschien ook wel typisch TU, denkt Karen Ali, directeur Fundraising Development aan de TU/e: “We zijn het niet gewend om anderen om steun te vragen. Dat was echt een leerproces voor deze studententeams en eigenlijk ook voor de universiteit, om onszelf over die schroom heen te zetten.”

Het platform werd eind maart gelanceerd tijdens het evenement Science Meets Business, waar  studententeams van de universiteit pitches hielden voor vertegenwoordigers vanuit het midden- en kleinbedrijf. TU/ecomotive en Blue Jay, de eerste twee projecten in TU/e’s crowdfunding-etalage, moesten ook daarna vooral zélf aan de bak, om bijvoorbeeld mensen binnen hun eigen netwerk aan te sporen om te geven. Dit met steun en advies van de TU/e, die er onder meer voor zorgde dat de studententeams ook op andere evenementen, zoals de Dutch Technology Week, hun verhaal konden doen.

Ali omschrijft de eerste weken als “onwennig. We hadden hier nog geen ervaring mee en je denkt dat je de eerste maand je streefbedrag meteen al moet binnenhalen, dat het niet snel genoeg gaat. Terwijl bijvoorbeeld betalingen via bedrijven vaak gewoon wat langer duren.”

Uiteindelijk brachten meer dan tachtig donateurs gezamenlijk ruim elfduizend euro in het laadje, vrijwel evenredig verdeeld over de twee studententeams. De afzonderlijke bedragen varieerden van 25 à 50 euro - veelal van familieleden en vrienden - tot 1.600 euro. Dit hoogste bedrag kwam van een bedrijf dat hiermee een drone van Blue Jay ‘adopteerde’.

Vooral de deelcampagnes binnen beide projecten, veelal opgezet door individuele leden van de teams, spraken aan. “Mensen geven het liefst aan mensen. Met kleinere, persoonlijke acties geef je het project een gezicht”, stelt communicatieadviseur Edith Snelders. Donateurs moeten ook na het aflopen van een campagne betrokken blijven bij het project: “Wij coachen wel, maar de teams zijn er bovenal zélf verantwoordelijk voor om hun donateurs op de hoogte te houden van het verdere verloop.”

Voor Ali smaken de eerste ervaringen met crowdfunding in elk geval naar méér. Ze is trots op de totstandkoming van het platform, met inzet van verschillende afdelingen van de TU/e. “Als je met crowdfunding begint, loop je tegen allerlei voor ons nieuwe vraagstukken aan, onder meer van juridische en financiële aard. Daar hebben we in het begin misschien wel wat licht over gedacht. Maar er is ontzettend hard aan getrokken om, samen met platformontwikkelaar Kentaa (het bedrijf van TU/e-alumnus Marc Schoutens, red.), binnen korte tijd een website te maken die conform alle regels is.”

Ze benadrukt: “Onze intentie hiermee was niet om meteen het grote geld binnen te halen, maar om de geefcultuur binnen en rondom de TU/e in gang te zetten. Ook vanuit mijn persoonlijke omgeving kreeg ik reacties als: ‘Ik had geen idee dat je ook aan de TU/e kunt geven, wat ontzettend gaaf’.”

Gevers over de grens

Snelders op haar beurt was verrast door de bereidheid van ook búitenlandse partijen om initiatieven binnen de TU/e te steunen. Zo raakte TU/ecomotive op een beurs in Groot-Brittannië in gesprek met een uiteindelijke donateur waarvoor ad hoc een internationale betaling moest worden geregeld. “Dat hadden we niet verwacht, maar daar moeten we voor het platform zeker mee aan de slag”, aldus de communicatieadviseur.

Ali en Snelders benadrukken dat de universiteit bewust breed kijkt naar welke volgende initiatieven zich wellicht voor het platform lenen. “We zijn in overleg met een aantal studententeams, maar er is bijvoorbeeld ook een onderzoeksgroep naar ons toegekomen die zou willen crowdsourcen voor nieuwe apparatuur. Waar het ons vooral om gaat: hebben mensen een beetje een netwerk, kun je daar voldoende uit halen om het doelbedrag te halen? En hebben mensen uit een team of groep de tijd om zich ook echt voor zo’n campagne in te zetten?”

De TU/e wil voor de zomer een knoop doorhakken over de volgende projecten waarvoor een crowdfundingcampagne wordt opgezet. Deze moeten in het najaar van start gaan.