De wagen van InMotion in Zandvoort met Beitske Visser aan het stuur.

InMotion verpulvert elektrisch ronderecord Zandvoort

InMotion, het studententeam van de TU/e en Fontys, heeft beslag gelegd op het ronderecord voor elektrische voertuigen op het Circuit Zandvoort. IM/e legde aan de hand van coureur Beitske Visser het circuit af in 1.48.371, een verbetering met ruim 16 seconden. Er werd een topsnelheid van 240 kilometer per uur genoteerd.

Het oude record waar InMotion (IM/e) dit weekend overheen walste, stond eveneens op naam van een studententeam. In december 2015 noteerde het Delftse Forze H2 een tijd van 2.04.519 met de Forze VI. De Delftenaren waren dit weekend zelf ook aanwezig op Zandvoort met de waterstofracer Forze VII. Het team gaf eerder al aan dat het IM/e het record gunde en hoopte dat het de Eindhovenaren zou lukken.

Het succes smaakte zoet voor IM/e, dat al enige tijd aasde op het record op het duincircuit. Na een lastige periode kreeg het team zijn auto afgelopen februari aan de praat en nu heeft het reeds de eerste belangrijke mijlpaal bereikt in The Road to Le Mans. Tijdens de Jumbo Racedagen, twee weken voor de recordpoging, reed het team al de eerste ronden over het circuit, maar deed het nog geen serieuze poging om de snelste tijd ooit neer te zetten. Max Verstappen deed dat overigens toen wel met een Formule 1-wagen en dit was voor het team ook een mooie opstap om de eigen aankondiging voor het elektrische record nog wat kracht bij te zetten.

Wie afgelopen jaren IM/e van dichtbij heeft meegemaakt en in Zandvoort achter de schermen rondloopt, merkt dat er veel kan veranderen in een klein tijdsbestek. Waar het team vorig jaar nog een weekend lang stond te sleutelen in Zandvoort zonder op de baan te verschijnen, is het dit weekend volledig gericht op het neerzetten van goede resultaten en op elkaar ingespeeld.

Bandenoven

Bovendien past het zich ook razendsnel aan nieuwe bevindingen aan. Zo werd tijdens de Racedagen duidelijk dat de IM/e maar een beperkte tijd heeft om de banden op te warmen en moest dus een manier gevonden worden om de banden op te warmen. Voor de recordpoging bouwde het team een bandenoven zodat het rubber alvast op temperatuur kan worden gebracht. Een ander voorbeeld is het gebruik van bladblazers die direct op de luchtinlaten van de IM/e gaan wanneer deze binnenkomt om de batterijen te koelen.

“Ervaring is denk ik het goede woord”, zegt woordvoerder Arthur van der Werf over de progressie die het team maakt met de IM/e. “We leren heel veel over wat er is en over de keuzes die je maakt. Er is een eindeloos aantal keuzes dat je kunt maken. Als je je daar een weg in baant, kun je ook vooruit richting Le Mans”, zo denkt hij. Naast de ervaringen die het opdoet, werkt het team ook al aan een aantal concepten die IM/e verder moeten helpen richting Le Mans.  “We zijn bijvoorbeeld bezig met onze partner aan een motorplatform, waarmee we beter realtime de onderdelen kunnen monitoren. Dat is ook iets wat we in de toekomst willen gebruiken.”

Beitske Visser

Een ander belangrijk aspect van die professionaliteit is terug te zien in de rijder die het team heeft gestrikt voor Zandvoort. De Friese Beitske Visser testte op donderdag al met de IM/e en ging op zaterdag en zondag voor het ronderecord. De 22-jarige coureur is een bekend gezicht in de racewereld en volgt het project al een tijdje van afstand. “Ik had al wel wat gelezen over het project voordat het team contact met me opnam”, vertelt ze. “Het leek me wel leuk, dus ik dacht ‘waarom niet?’"

Vervolgens reed Visser op 24 mei, tijdens een promotie-optreden van het team in Sint-Truiden, voor het eerst met de auto. Afgelopen weekend had ze dus drie dagen om aan de auto te wennen en dat was ook nodig, zo legt ze uit. “Ik heb nog nooit in iets anders elektrisch gereden en het is wel een hele andere ervaring. Het is voor het eerst dat ik het geluid van de wind hoor.”

Omdat de batterij nog niet heel veel actieradius biedt, heeft Visser maar weinig kansen om een snelle tijd neer te zetten. “Ik kan in plaats van tien getimede rondes er nu maar eentje rijden. Omdat we donderdag aan wat dingetjes hebben kunnen werken, voelt de auto nu goed en kan ik wel sneller wat meer pushen.”

Visser liet voor de auto in te gaan al weten dat ze het record goed scherp wilde zetten en maakte dat dus ook waar. Tijdens de run op zaterdag was al duidelijk dat de Friezin weinig tijd nodig had om op snelheid te komen en kwam ze op indrukwekkende snelheid voorbij op de baan.

Nürburgring

Naast de mededeling dat het team de realisatie van zijn Le Mans-wagen vanaf volgend seizoen in wil zetten, vroegen we ook hoe het zit met het ronderecord op de Nürburgring, dat altijd een doel is geweest voor het team. Volgens Van der Werf is dat voorlopig nog niet aan de orde.

“Op dit moment is de auto niet in staat om de benodigde afstand voor een snelle ronde te kunnen rijden over de 20.8 kilometer lange Nordschleife”, legt hij uit. Een snelle ronde betekent in werkelijkheid natuurlijk drie rondes: een om de pits uit te gaan en de banden op te warmen, een getimede ronde en een ronde om weer terug te keren naar de pits.

“Bovendien is het erg lastig om daar zelf testtijd te krijgen.” Als het aan het team ligt, was dit echter niet het laatste ronderecord van de IM/e. “We richten ons voorlopig meer op deze regio. Zolder, Assen en misschien ook de F1-circuits Spa Francorshamps en Silverstone. Er ligt nog niets vast, maar daar zijn we op dit moment wel mee bezig.”