'Gevoel van ongeloof en woede overheerst'

Mark van Dijk, student Scheikundige Technologie, beschreef eerder al zijn belevenissen in Londen. Naar aanleiding van de recente aanslagen in Londen, heeft hij nog een artikel geschreven. Mark: "Zelf was ik ten tijde van de aanslag gelukkig ten noorden van de Theems te vinden, waardoor ik het nieuws thuis pas te horen kreeg. Toch voelt het akelig dichtbij, aangezien ik twee dagen daarvoor op dezelfde tijd op dezelfde plek te vinden was."

Afgelopen zaterdagavond, de dag van de Champions League finale, vond een serie verschrikkelijke gebeurtenissen plaats in mijn tijdelijke woonplaats Londen. Rondom het laatste fluitsignaal reed een busje in op voetgangers op de London Bridge. Hierna gingen de drie terroristen in Borough market de menigte, bestaande uit onder andere toeristen, voetballiefhebbers, pubgangers en jongeren, met messen te lijf.

Zelf was ik ten tijde van de aanslag gelukkig ten noorden van de Theems te vinden, waardoor ik het nieuws thuis pas te horen kreeg. Toch voelt het akelig dichtbij, aangezien ik twee dagen daarvoor op dezelfde tijd op dezelfde plek te vinden was. Maar net als bij vele Londenaren heerst vooral een gevoel van ongeloof en woede in plaats van angst, want het doel van de terroristen is het zaaien van angst. Die overwinning wordt hen niet gegund, ook al is het de derde aanslag in korte tijd in Engeland. Of, zoals de burgemeester van Londen het verwoordt: “We laten ze niet winnen, ze krijgen onze stad niet klein”.

Dit werd vooral duidelijk de dag na de aanslag. Elke metro had een boodschap van liefde en respect naast het bericht dat station London Bridge was gesloten en tijdens diverse evenementen werd een minuut stilte in acht genomen uit respect voor de overledenen. Respect die de daders op geen enkele manier wordt gegeven, aangezien zelfs geen enkele imam hen een waardig einde gunt volgens de rituelen van de islam.

De veerkracht van de Londenaren werd goed geïllustreerd door een foto van een man, welke massaal werd gedeeld. Want ondanks dat hij zich midden in het rampgebied bevond, was zijn pint te belangrijk om te laten staan. Haal daarnaast de tweet van de Amerikaanse president erbij, waar hij in plaats van steun te betuigen, de geliefde burgemeester onterecht aanvalt en Londen lijkt weer compleet de oude. Ook al zal deze laffe daad nooit worden vergeten.