De Hugsy. Foto | Bart van Overbeeke

Twee ton voor slim babydekentje

Startup Hugsy, voortgekomen uit een studentenproject van de TU/e-faculteit Industrial Design, heeft ruim twee ton opgehaald via crowdfunding. Hiermee hoopt het bedrijfje voor het einde van het jaar een slim babydekentje op de markt te brengen, met de lichaamsgeur en nagebootste hartslag van de moeder.

De basis voor Hugsy werd gelegd in een project van vier masterstudenten Industrial Design, die in samenwerking met het Máxima Medisch Centrum Veldhoven op zoek gingen naar een manier om couveusekinderen het gevoel van nabijheid van hun moeder te geven. Dat leidde tot een speciaal dekentje voor in de couveuse, dat niet alleen de lichaamsgeur van de moeder opneemt, maar ook via een klein luidsprekertje haar hartslag voelbaar maakt voor de baby. Een van die studenten, Silvie Claes, nam daarop het initiatief om dit concept op de markt te brengen met de startup Hugsy.

Het bedrag van twee ton, in drieënhalve maand opgehaald via het online platform Leapfunder, is bedoeld voor een variant van de Hugsy voor volgroeide baby’s, vertelt Claes, behalve oprichter ook CEO van de startup. “We hebben deelgenomen aan het ‘accelerator’-programma op de High Tech Campus, en daar werd duidelijk dat ons concept ook potentie had voor gezonde baby’s. Omdat die consumentenmarkt makkelijker toegankelijk is, hebben we besloten om ons daar nu eerst op te richten. Maar ondertussen lopen ook nog klinische studies voor de Hugsy voor te vroeg geboren baby’s in verschillende Nederlandse ziekenhuizen.”

Een ‘special edition’ van de Hugsy, nog zonder elektronica, is al te koop via de website van de startup. Claes verwacht dat de volwaardige variant, die voor het einde van dit jaar te koop moet zijn, ruim honderd euro zal gaan kosten.