Dommelloop 2017. Foto | Bart van Overbeeke

Recordaantal deelnemers Dommelloop

Nog nooit renden zoveel mensen tegelijk rondjes over de campus van de TU/e. De Dommelloop, georganiseerd door de Eindhovense Studenten Atletiek Vereniging Asterix, had gisteravond 318 deelnemers. Snelste mannelijke student op de 10 km is TU/e’er Tom Reep, snelste vrouwelijke student is Deborah van Putten van de Design Academy.

Met heerlijk weer, 21 graden en een beetje wind, probeerden meer dan driehonderd hardlopers zo snel mogelijk een parcours van 2,5 kilometer over de campus af te leggen. Sommigen slechts één keer, zij hadden zich verenigd in viermansteams voor de estafetteloop. Anderen twee of zelfs vier rondjes. De estafette van de vrouwencategorie is gewonnen door het damesteam van Asterix.

De Dommelloop is voor sportkoepel ESSF een manier om de vorm van de renners te testen voor de Batavierenrace, ’s werelds grootste estafetteloop die dit jaar wordt gehouden op 29 april. Werktuigbouwkundestudent Niek Verdijck van de commissie Batavierenrace noemt de openbare wedstrijd aan de Dommel het ook een mooi evenement om nieuwe renners te ontdekken. “En dat is nu weer gebeurd. Twee dames vielen op. Dat zijn Deborah van Putten, die de tien kilometer won, en Toos van Gool, die tweede werd. We hebben ze benaderd om mee te doen aan de Batavierenrace en Toos (Werktuigbouwkundestudent) weet al zeker dat ze gaat meedoen.”

De uitslagen van de Dommelloop gebruikt de commissie om de indeling van de teams voor de Batavierenrace te maken. “Nu kunnen we gaan plannen wie we voor de kortere stukken inzetten en wie een langer stuk kan doen.”

Zelf liep Niek ook mee. “Ieder jaar is het parcours een beetje anders, dat heeft te maken met alle bouwprocessen op de campus. Nu was het leuk dat we de hele Groene Loper meepakten. En vanwege het goede weer waren er nog buitenborrels. Dat gaf een goede sfeer en gezellig publiek.”