TU/e start pilot met collegegeld betalen in tien termijnen

Aan de TU/e start komend jaar een pilot waarbij het voor studenten mogelijk wordt het collegegeld in tien termijnen te betalen. Op verzoek van de universiteitsraad heeft het College van Bestuur het Onderwijs en Studenten Service Centrum opdracht gegeven voor deze proef. Op dit moment bestaat de mogelijkheid om in vijf termijnen te betalen.

Komend collegejaar wordt het voor iedere student aan de TU/e mogelijk om de betaling van het collegegeld uit te smeren over tien termijnen. Het Onderwijs en Studenten Service Centrum (STU) gaat er in samenspraak met leden van de universiteitsraad een pilot voor opzetten. Dit collegejaar maken al 3.767 studenten gebruik van de mogelijkheid om het in vijf termijnen te betalen. Dat is 35 procent van alle TU/e-studenten.

Itzel Belderbos van de Eindhovense Studentenraad liet eind april in een column al weten dat haar fractie sterk voorstander is van het gespreid betalen in tien termijnen, "omdat de meeste geldzaken van een student per slot van rekening per maand worden betaald".

Belderbos verwees daarbij naar de betaling van bijvoorbeeld telefoon- en huurkosten en ook de inkomsten van de student hebben volgens haar een maandelijks ritme - denk aan de zorgtoeslag, studiefinanciering, een lening of ouderlijke bijdrage en het salaris van een bijbaan. Dat de betaling van het collegegeld tot op heden of in één keer of in vijf termijnen kan worden afgeschreven, betitelde ze als "iets dat vrij tegenstrijdig oogt ten opzichte van de andere betalingen".

Extra werkzaamheden

“Komend collegejaar start STU een pilot, waarbij gekeken gaat worden naar de ervaringen van studenten alsmede of het betalen in tien termijnen leidt tot extra werkzaamheden”, vertelt Marcel Visschers, beleidsmedewerker bij STU. Volgens Visschers zijn alle ins en outs over de pilot straks onderdeel van de informatievoorziening rondom het inschrijfproces.

Ook de internationale studentenpopulatie kan meedoen aan de pilot. Net als Nederlandse studenten kunnen studenten die binnen de Europese Economische Ruimte (EER) vallen, nu ook al hun collegegeld in termijnen betalen. Non-EER-studenten kunnen dat vanaf hun tweede studiejaar. Visschers: “In verband met de visumprocedure maakt deze laatste groep studenten voor hun eerste jaar het collegegeld in één keer over.”

Eind augustus 2018 worden de voor- en nadelen van de nieuwe regeling geïnventariseerd. Op basis daarvan beslist het College van Bestuur of de pilot wordt voortgezet.