TU/e stijgt flink op wereldranglijst per vakgebied

De TU/e is in de Times Higher Education World University Ranking behoorlijk gestegen op de twee ranglijsten die zich toespitsen op de vakgebieden Engineering & Technology en Computer Science. Eindhoven behoort hierin zelfs bij de vijftien en respectievelijk achttien beste Europese universiteiten. De THE-ranking geldt als een belangrijke maatstaf onder overheden, beleidsmakers en internationale studenten.

In september bleek al dat de TU/e flink gestegen was op de algemene ranglijst van de Times Higher Education World University Ranking (THE WUR), naar de 141e positie. Op samenwerking met industrie binnen wetenschappelijk onderzoek scoorde de universiteit zelfs het hoogst wereldwijd.

Traditiegetrouw volgen na deze bekendmaking de subrankings waarbij universiteiten vergeleken worden op specifieke vakgebieden. Deze Rankings by subject telden voorheen de beste honderd universiteiten. Dit jaar neemt THE meer universiteiten op in deze ranglijsten, tot 300 of 500 universiteiten.
De scores worden, net als bij de algemene ranglijst, opgebouwd aan de hand van vijf indicatoren: onderzoek (30 procent), onderwijs (30 procent), citaties van wetenschappelijke publicaties (27,5 procent), internationale uitstraling (7,5 procent) en de samenwerking met industrie (5 procent).

Net als vorig jaar staat de TU/e in twee van deze disciplines in de top-100. Op het gebied van Engineering & Technology stijgt de universiteit dit jaar van de 64e naar de 51e plaats. Onder Europese universiteiten neemt de TU/e de vijftiende positie in. Net als bij de algemene ranglijst staat Eindhoven op 1 bij de indicator voor de samenwerking met industrie - al deelt ze deze positie in dit geval met tien andere universiteiten.

Bij Computer Science stijgt de TU/e elf plekken naar de 64e plaats. Kijkend naar alleen de Europese universiteiten scoort de TU/e de achttiende positie. De universiteit haalt weliswaar haar hoogste score op de samenwerking met industrie, maar moet in dit geval vier universiteiten voor laten die hier op dit gebied net iets beter op scoren.

In beide subrankings is de koppositie voor de Amerikaanse Stanford University. Volgens de organisatie valt hier met name ook de opmars van Aziatische universiteiten op. Naast een aantal zeer goed scorende Aziatische universiteiten, heeft de regio in totaal 132 universiteiten in de top-500 op het gebied van Engineering & Technology. Azië heeft daarmee meer universiteiten in deze ranglijst staan dan Noord-Amerika (127).

Bron: Persteam TU/e