TPSurgery

Twee iF Awards naar Industrial Design

ID-student Anke van Oosterhout en het team van ID-alumnus Jiachun Du krijgen de iF Design Talent Award 2017. Dat betekent naast een geldprijs van 5000 euro ook een permanente plaats in de online iF World Design Guide en een plek in de expositie in iF’s thuishaven Hamburg. Hun producten, de Ripple en TPSurgery, verbeteren het wonen en de gezondheidszorg van de toekomst.

iF is een Duitse organisatie die sinds 1953 prijzen toekent aan goed ontworpen industriële producten die in haar ogen meer aandacht verdienen. Miguel Bruns, onderzoeker bij Industrial Design en oud-jurylid: “Een iF Award is één van 's werelds beroemdste prijzen die door middel van peer review jaarlijks de beste ontwerpen beoordelen. Naast jaarlijkse prijzen voor bedrijven -Samsung, Philips en Apple wonnen veel Awards- organiseert iF ook halfjaarlijkse prijzen voor studenten."

"Allereerst geeft zo’n prijs natuurlijk een enorme meerwaarde aan het cv van alumni die gaan solliciteren. Bovenstaande bedrijven hechten veel waarde aan designprijzen - bij de entree van Philips Design op de HTC staat bijvoorbeeld een groot overzicht van de gewonnen prijzen- en als een sollicitant al een prijs heeft kunnen winnen geeft dit veel vertrouwen in zijn of haar capaciteiten.” Om die redenen steunt de faculteit studenten met raad, daad en financiën om mee te doen.

De studenteninzendingen van deze ronde vielen in vier categorieën: slim wonen, samenleven, micro-appartementen en gezondheidszorg van de toekomst. Anke van Oosterhout won in de eerste categorie met haar Ripple. Dat is een interface voor een intelligente thermostaat. Een draaiknop geeft de gebruiker feedback door van vorm te veranderen en al dan niet tegendruk te geven.

In die laatste categorie won TPSurgery, een interactief systeem dat chirurgen informatie geeft terwijl zij aan het opereren zijn. Het systeem van complexe sensoren vergt geen fysieke aanraking, wat wel zo hygiënisch is in een operatiekamer. Gebaren, twintig centimeter boven het apparaat, zijn voldoende. Behalve het opvragen van informatie kan de chirurg ook de felheid en de hoek van lichtstralen in de operatiekamer bedienen.

Jiachun Du en teamgenoten Tom van Rooij (ook net afgestudeerd) en masterstudent Tong Wu hebben TPSurgery ook al getoond op Dubai Design Week in 2016. Du is ook een van de teamleden van Hugsy dat dit jaar meedingt voor een Reddot Award, een andere prestigieuze Duitse designprijs.