Duurzaam de arbeidsmarkt op met My Future

De TU/e mag dan in uiteenlopende rankings hoog scoren - op het vlak van carrière-oriëntatie valt er volgens de uitkomsten van de Nationale Studenten Enquête nog flink wat te winnen. “Terwijl je hier behoorlijk veel dingen kunt doen”, zegt Daan van Boekel van TU/e’s ‘My Future Awareness Committee’. Om alle activiteiten nadrukkelijker onder de aandacht te brengen, vindt op woensdag 25 april de My Future Day plaats.

Het is zo’n drie jaar geleden dat een werkgroep van studenten de eerste stappen zette richting wat nu My Future heet: een website waarop alle carrièreactiviteiten die diverse TU/e-instanties (van studieverenigingen tot bijvoorbeeld de TU/e Career Academy) organiseren, zijn samengebracht. “Een soort bewegwijzering voor je toekomst”, zo beschrijft Van Boekel het initiatief, dat vooral studenten (maar ook promovendi) verder wil laten kijken dan de activiteitenagenda van hun eigen studievereniging of faculteit.

Bezoekers kunnen op de site uiteenlopende filters instellen, waarop alleen voor hen interessante of relevante activiteiten worden getoond. Ook staat per activiteit beschreven voor wie deze toegankelijk is.

Volgens Van Boekel (zelf student Werktuigbouwkunde) wordt de site redelijk goed bezocht, “maar het kan natuurlijk altijd beter”. Sinds een half jaar is binnen het collectief My Future daarom een promotiecommissie actief, die onder andere de aankomende My Future Day heeft opgetuigd. Op deze dag, op woensdag 25 april, staan uiteenlopende activiteiten van verschillende aanbieders op het programma: van symposium tot lunchlezingen en trainingen, die op verschillende plaatsen op de campus plaatsvinden.

Het is gemakkelijk om te denken: ‘Ik studeer aan de TU Eindhoven, ik krijg toch wel een baan’

Daan van Boekel
My Future Awareness Committee TU/e

Van Boekel hoopt dat het de Eindhovense student zal aansporen om zich in het algemeen iets bewuster te gaan bezighouden met zijn of haar (aankomende) carrière, “met wat je later wilt gaan doen en welke skills je daarvoor nodig hebt”. Zelf is hij zich daar steeds actiever mee gaan bezighouden, zegt hij. “Het is belangrijk om jezelf bewust te zijn van je tekortkomingen - of eigenlijk je verbeterpunten. Voor mezelf was dat onder andere mijn communicatie. Vooral mijn bestuursjaar bij Simon Stevin als commissaris externe betrekkingen vond ik in dat opzicht heel leerzaam. Net als, wat later, de organisatie van de Opening Academisch Jaar.”

Want, zo waarschuwt de student: “Het is heel gemakkelijk om te denken: ‘Ik studeer aan de TU Eindhoven, ik krijg toch wel een baan’. Maar of dat een baan is die ook echt past bij jou en je beoogde carrièrepad, is maar de vraag.” Hij vervolgt: “Dat salaris komt er straks vast wel. Maar er is een verschil tussen job security en employability security - tussen het hebben van een baan en het verwerven van een duurzame positie op de arbeidsmarkt, met meer kans op mooie switches.”

Kijk voor meer info en inschrijven voor diverse activiteiten op de siteEen deel van de activiteiten is in het Engels; deelname is in de meeste gevallen kosteloos.