Minister noemt werkbezoek ‘mooi en leerzaam’

Onderwijsminister Ingrid van Engelshoven combineerde maandag een werkbezoek aan de TU/e - “het leukste onderdeel van het ministerschap” - met het brengen van het schild en de papieren behorend bij de rijksmonumentenstatus van MetaForum. Ze ging niet met lege handen naar huis, want van CvB-voorzitter Jan Mengelers ontving ze de erepenning van de universiteit.

Van Engelshoven bezocht in Flux twee laboratoria van de faculteit Electrical Engineering en kreeg uitleg van hoogleraar Ton Koonen en universitair docent Chigo Okonkwo over de voortgang in het fotonica-onderzoek aan de TU/e.

In Ceres werd ze vervolgens bijgepraat over de visie die de TU/e het afgelopen jaar ontwikkelde voor 2030. Hoogleraar Lex Lemmens gunde haar een blik op het onderwijs van de toekomst, waarbij hij het belang van de studententeams benadrukte bij de ontwikkeling daarvan. Het leren gaat zich volgens Lemmens steeds meer online afspelen, maar op de campus moet het geleerde steeds meer worden toegepast in multidisciplinare teams. Onder meer in de innovation Space, die deze week van het Gaslab naar Matrix is verhuisd.

Eindhoven Engine

Ook over de ontwikkeling van het onderzoek en de oprichting van de Eindhoven Engine, twee andere onderdelen van de visie, werd de bewindsvrouwe bijgepraat. TU/e-alumnus Lex Hoefloot vertelde hoe hij van teamleider van het eerste Solar Team Eindhoven uiteindelijk doorgroeide naar de positie van ceo van Lightyear, het innovatieve bedrijf dat op de Automotive Campus in Helmond op commerciële basis zonnewagens bouwt.

Afsluitend overhandigde de minister in de markthal van MetaForum het schild passend bij de status van rijksmonument, waarbij ze nog even fijntjes memoreerde dat het toenmalige CvB van zins was geweest om de W-hal te slopen.

Iets daarvoor had Van Engelshoven uit handen van voorzitter Mengelers de erepenning van de TU/e ontvangen. Kort en bondig beoordeelde de bewindsvrouwe het bezoek als "leerzaam en mooi”.