Verbaal vuur in het Auditorium

Filosofiedocent Bart van Beek en aardrijkskundedocent Thijs van Manen, beiden afkomstig uit het midden des lands, hebben zaterdag het Nederlands kampioenschap Beleidsdebatteren gewonnen. In het Auditorium van de TU/e vond de 28e editie van het evenement plaats, georganiseerd door studentenvereniging SSRE.

Brainport Eindhoven moet speciale basisscholen opzetten voor hoogbegaafde kinderen. Mensen met een verstandelijk beperking mogen geen kinderen meer krijgen. Roken op het terras moet verboden worden. Het waren enkele van de stellingen waarin de debaters afgelopen zaterdag hun tanden mochten zetten. Met het nodige háár op die tanden, niet te vergeten - want het ging er verbaal vurig aan toe.

Achttien debatersduo’s verschenen in het Auditorium aan de start van het NK Beleidsdebatteren (NKBD), waarvan er na veel 'gestructureerd gesteggel' twee overbleven. Zij gingen in discussie over totale legalisering van doping in de topsport, waarbij Van Beek en Van Manen het uiteindelijk wonnen van hun opponenten Jolien Strous en Reinier Veld van Debating Club Breda.

Centraal in het succesvol voeren van een beleidsdebat staan de zeven zogenoemde standaardgeschilpunten (sgp’s): het probleem, de ernst van het probleem, de inherentie van het probleem, het plan of de oplossing, de doeltreffendheid van de oplossing, de uitvoerbaarheid en de consequenties. “De jury noteert of de voorstanders (van een stelling, die in elk debat beginnen - red.) alle sgp's hebben benoemd en kijkt vervolgens of de tegenstanders genoeg twijfel hebben gezaaid. Hoe meer twijfel de tegenstanders weten te zaaien bij verschillende standaardgeschilpunten, hoe groter de kans dat zij winnen”, legt Stan Rietveld van SSRE’s debatcommissie uit. Ook de verbale kwaliteiten van de debaters worden meegewogen en beloond met sprekerspunten, net als mogelijke memorabele one-liners.

Een van de juryleden sinds jaar en dag is VVD-politicus en oud-minister van Veiligheid en Justitie Ard van der Steur. Hij vindt het belangrijk dat jongeren goed leren debatteren: “Niet alleen op basis van humor en het leuk brengen van argumenten, maar ook op basis van inhoud en kwaliteit van die argumenten”.