Testroute zelfrijdende auto

Proef met zelfrijdende auto op campus

Op de TU/e-campus vinden de komende week tests met een zelfrijdende auto plaats. Daarvoor worden in het weekend van 15 en 16 september de ingangen van De Zaale en Den Dolech afgesloten voor verkeer. Bij de proef, in het kader van het grote Europese project AUTOPILOT, wordt de communicatie getest tussen een zelfrijdende auto en smartphones van voetgangers, en wordt gekeken hoe het autonome voertuig zijn route kiest op basis van real-time informatie over de drukte op de weg.

foto Technische Universiteit Eindhoven

Hoewel het testvoertuig – een aangepaste witte Toyota Prius met TU/e-logo - in principe van zaterdag 15 tot en met dinsdag 18 september volledig autonoom zijn weg moet vinden tussen de parkeerplaatsen bij Paviljoen en Auditorium, zal projectleider Jos den Ouden steeds achter het stuur zitten om indien nodig in te grijpen, vertelt hij ter geruststelling. “We gebruiken binnen het project ontwikkelde software, waarmee we nog niet de openbare weg op mogen, dus we nemen uiteraard geen enkel risico.”

Binnen het Europese project AUTOPILOT wordt volgens Den Ouden de toegevoegde waarde van het Internet of Things onderzocht voor autonoom rijden – ofwel hoe draadloos met elkaar verbonden sensoren op en langs de weg kunnen bijdragen aan efficiënter en veiliger vervoer. AUTOPILOT is een heel groot project, met bijna vijftig partners en zes testlocaties in verschillende landen.

Kwetsbaar

De TU/e-campus is één van die ‘living labs’, waarbij hier de nadruk ligt op verkeerssituaties met veel kwetsbare weggebruikers, zoals fietsers en voetgangers. Vanuit de TU/e zijn de onderzoeksgroepen van Gijs Dubbelman (VCA - Mobile Perception Systems Lab, Electrical Engineering) en René van de Molengraft (Control Systems Technology, Werktuigbouwkunde) betrokken.

Eén van de dingen die de komende week worden getest, is communicatie tussen de zelfrijdende auto en smartphones van voetgangers, vertelt de projectleider. “Zelfrijdende auto’s zijn uitgerust met tal van sensoren, zoals radar en videocamera’s, maar daarmee kun je niet door bijvoorbeeld gebouwen heen kijken.” En dat terwijl het vanzelfsprekend heel nuttig kan zijn om tijdig te weten of iemand uit een zijstraat op je afkomt.

Dat probleem kan worden opgelost door de weggebruikers draadloos contact met elkaar te laten maken. “Voor autonome auto’s bestaat al zeker tien jaar een op Wifi gebaseerde technologie, ITS-G5, waarmee de auto’s met elkaar kunnen communiceren”, vertelt Den Ouden. Maar die apparatuur hebben andere weggebruikers uiteraard niet bij zich. Honorsstudenten van de TU/e hebben daarom nu een app ontwikkeld voor de smartphone die met zo’n auto kan communiceren. De auto ‘ziet’ daardoor de gebruikers van deze app, zo is de gedachte, ook als ze zich achter een obstakel bevinden. “En als de auto te dicht bijkomt, dan geeft de app een waarschuwingssignaal af.” Voor deze eerste test zullen twee tot vier proefpersonen met de app deelnemen, verwacht hij.

Rustige route

De tweede test draait om sensoren die continu meten hoe druk het op een bepaald deel van het traject is en dat doorgeven aan de auto. Deze moet op basis van deze informatie zelf de rustigste route tussen de parkeerplaatsen bij Auditorium en Paviljoen te kiezen (via DIFFER, of langs IPO en Traverse). Den Ouden: “Die proef is met deelauto’s in gedachten, die in de toekomst zelfstandig naar de plaats kunnen rijden waar de vraag het grootst is, en dan automatisch de rustigste en dus veiligste route nemen, of bijvoorbeeld op het meest geschikte tijdstip.”

Ook op maandag en dinsdag rijdt de Prius nog autonoom over het parcours; de genoemde ingangen van de campus zijn dan echter weer open en het publiek wordt ter plekke ingelicht over de lopende proef en eventuele omleidingen. “Na dinsdag rijden we niet meer autonoom en wordt de campus weer volledig vrijgegeven.”

Zie het intranet voor meer informatie.