VITAM brengt kantines stap voor stap richting einddoelen

Cateraar VITAM heeft na bijna vier maanden tijd nog niet al haar beloftes waargemaakt. Dat zou ook een wonder zijn, zegt TU/e’s afdelingshoofd Locatiemanagement & Operational Services Monique Kuyck, die gewend is aan een opbouwperiode van ongeveer een jaar voor een nieuwe cateraar. Op het gebied van organisatie, assortiment en duurzaamheid worden nog steeds zaken aangepast.

De meest gehoorde opmerking over het aanbod dat cateraar VITAM sinds januari in de foodcourts legt, is dat het ‘wel lekker, maar zo duur’ is. Ook zien de klanten dat er nog veel plastic gebruikt wordt en missen ze het metalen bestek en de dienbladen in Atlas.

Die dingen constateert Monique Kuyck, hoofd Locatiemanagement & Operational Services, ook. Ze heeft net voor het eerst soep met een houten lepel gegeten. Niet naar tevredenheid. “En juist deze houten lepel is een reactie op bijsturing van onze kant. We hebben eind februari tegen VITAM gezegd dat er te veel plastic bekers, bestek en bordjes gebruikt worden. Het is onze eis dat de cateraar met disposables werkt, maar dat moeten wel duurzame exemplaren zijn. En nu plastic wordt afgewezen, probeert VITAM hout, omdat dat wel af te voeren is in een meer duurzame afvalstroom. Dat is afbreekbaar materiaal waarvoor we bij de TU/e nog geen afvalstroom hebben, maar die kunnen we wel inrichten.”

De reden dat er in Atlas geen dienbladen worden gebruikt, is dat daar geen spoelkeuken is geïnstalleerd, legt ze uit. Dat heeft te maken met de beperkte ruimte die toegewezen is voor de foodcourts.

“Sinds januari zien we steeds meer verbeteringen komen, zoals een breder assortiment”, zegt Kuyck. Toen de gunning aan VITAM werd verleend, is afgesproken dat de sfeer gastvrij zou zijn, de tevredenheid van de studenten verhoogd zou worden en de cateraar toekomstbestendig zou zijn. Ze moet bijvoorbeeld flexibiliteit tonen als Gemini gerenoveerd wordt. Ook werd overeengekomen dat gezondheid en duurzaamheid hoog in het vaandel zouden staan.

Basispakket

De prijzen zijn overgelaten aan de cateraar, met uitzondering van een basispakket. “Voor de kleinere portemonnee is er soep voor 51 cent en zijn er voordelig brood en broodbeleg en ook een warme maaltijd te koop”, zegt Kuyck.

Er is wekelijks overleg tussen de TU/e en VITAM. De kwesties waar Kuyck naast de duurzaamheid op wil bijsturen, betreffen organisatie en assortiment. Zo vraagt ze zich af waar de door VITAM beloofde app Happy blijft. “Dat is een app waarmee de gasten (studenten, medewerkers en externen, red.) feedback kunnen geven. Maar we hebben nog niets gezien”, zegt Kuyck

“Achter de schermen wordt hard gewerkt aan de lancering van de Happy-app. We zijn nu bijna zover dat we hem kunnen lanceren, ik verwacht dat hij binnen enkele weken live zal gaan”, reageert Mark Hufken, Operationeel Manager bij VITAM, desgevraagd. “Wij willen deze app heel actief gaan gebruiken om de gasttevredenheid te optimaliseren en zo ook ons aanbod volledig aan te laten sluiten op de wensen en behoeftes van onze gasten, nu en in de toekomst.”

Meer verbeterpuntjes

Kuyck ziet bijvoorbeeld twee smoothies bij die foodoutlets waar er zeven beloofd zijn. Mark Hufken: “De behoefte aan smoothies is in de zomermaanden veel groter dan in deze tijd van het jaar. Vandaar dat we ervoor hebben gekozen om de tijd en aandacht eerst aan het goed inwerken van onze medewerkers te besteden.”

Janine van Bree werkt in de Campus Kitchen in Helix. Sinds VITAM haar baas is, is haar werk echt anders geworden. “Ik vind het echt veel leuker nu. Het is wel arbeidsintensiever, omdat we veel meer zelf bereiden. En het is ook ingewikkelder, omdat we de allergenenlijst zelf moeten invullen. Ik wil graag meer gasten in mijn restaurant en probeer het eten zo lekker mogelijk te maken.”

De bovengenoemde Happy-app mist Van Bree niet echt, zij práát met haar gasten. “We horen dat ze liever luxe soep hebben dan supersoep (van 2,37 euro met de toppings, red.). De basissoep loopt ook niet goed, maar die moeten we contractueel aanbieden.”

In de Helix-kantine zie je papieren saladebakjes, metalen bestek en de melk komt er uit literpakken. Die wordt in plastic bekers gegoten, maar Van Bree hoopt dat daar gauw een oplossing voor gevonden wordt. Kaas en vleeswaren liggen op schalen en niet in monoverpakkingen. Wel jammer dat Helix’ afvalstromen niet gescheiden worden, vindt Van Bree. In  het hele gebouw is geen Tulip-afvalbak te vinden. “Hopelijk komt dat nog.”

Dat komt zeker, zegt Kuyck. “Er zijn nog drie gebouwen te gaan wat betreft Tulips. In Gemini, MetaForum (op de bovenverdiepingen) en Helix komen in de loop van 2019 gescheiden afvalstromen.”

Koud en heet water

Inmiddels zijn er Join the Pipe-tappunten aangesloten op het waterleidingnet in het Auditorium, Helix en Vertigo. In  Forum en op de Groene Loper heeft de universiteit al langere tijd dergelijke aansluitingen in gebruik waar iedereen gratis drinkwater kan tappen in eigen fles of beker.

VITAM op haar beurt heeft ook wensen kenbaar gemaakt. De warme maaltijden in het Auditorium en Gemini wil ze graag verplaatsen naar Atlas. Daar zou ze de Bakery en Local Legends ’s avonds open willen stellen. Dat gebeurt vanaf maandag 6 mei.