TU/e-startup stelt je jas veilig tijdens avondje stappen

TU/e-startup Jakx hoopt na de zomer in kroegen de eerste pilots te gaan draaien met zijn ‘slimme garderobe’, waarmee de bedenkers de diefstal van jassen willen tegengaan. Met de opgedane ervaringen hopen de vier betrokken studenten hun product daarna zo snel mogelijk klaar te maken voor de markt.

Jakx ging tweeënhalf jaar van start als initiatief van vijf TU/e-studenten. Inmiddels zijn ze nog met hun vieren: Lennard Katan, Jochem Manders (beiden Werktuigbouwkunde), Alex ten Harkel (Technische Bedrijfskunde) en Sven Meeusen (Werktuigbouwkunde) (van links naar rechts op de foto hierboven). Het was vooral vanuit persoonlijke onvrede dat Jakx werd geboren, vertelt laatstgenoemde. Onvrede over bestaande garderobe-oplossingen in de horeca dus, “onze eigen jassen werden vaak gestolen”.

De TU/e’ers stortten zich daarom op de ontwikkeling van hun eigen slimme garderobe, met voor nu vooral een toepassing in kroegen in het achterhoofd. Deze onbemande garderobe bestaat uit een klein kastje met daarin een kabel, die cafébezoekers door de mouw van hun jas kunnen halen om de kabel vervolgens weer vast te klikken op het kastje. De klant betaalt met zijn pinpas, die bij het weer openen van het slot meteen ook als identificatie dient.

Dat concept was er trouwens niet meteen: aanvankelijk wilden de mannen van Jakx jassen vastzetten in een klem, zoals ze hun idee twee jaar geleden ook presenteerden tijdens de TU/e Contest (waarbij Jakx overigens de categorie ‘prototyping’ én de publieksprijs won).

Klemgevaar

Volgens Manders leverde dit oorspronkelijk ontwerp simpelweg teveel risico’s op: voor de gebruiker (vanwege klemgevaar) en voor zijn of haar jas, vanwege het risico op beschadiging. “Elke jas heeft een andere klemkracht nodig om enerzijds veilig vast te zitten en anderzijds niet beschadigd te raken.” Het gebruik van het huidige systeem is volgens de Jakx-woordvoerder bovendien “iets intuïtiever; mensen zijn al bekend met dergelijke sloten voor bijvoorbeeld fietsen en laptops”.

Jakx, dat na de TU/e Contest onderdak vond bij de TU/e innovation Space, is de afgelopen tijd vooral druk doende geweest met marktonderzoek naar zijn systeem: binnenstappen bij horecagelegenheden, feedback op het concept ophalen bij uitbaters. En die uitbaters gaan niet zomaar overstag, vertelde Manders eerder al aan Innovation Origins. “Zij zijn namelijk niet de eindgebruikers; dat zijn de kroeggangers.”

Lees verder onder de video.

Pitch van Jochem Manders van Jakx tijdens de finale van de Golden Lightbulb Challenge. Video | Innovation Origins

Jakx, afgelopen april tevens finalist in de Golden Lightbulb Challenge (bekijk ook de video hierboven), bedacht daarom een model waarbij een café-eigenaar geen grote investering hoeft te doen om het systeem aan te schaffen. “Het idee is dat we de haken gratis of voor een klein bedrag ophangen. De omzet delen we met de kroegen”, legt Manders uit. “Wij verwachten een bepaald commitment van de kroegen, maar zij verdienen er wel meteen geld aan. En wij verdienen onze investering terug.”

Hufterproof

Hoe een en ander in de praktijk uitpakt, moet blijken tijdens de pilots die de startup na de zomer hoopt te gaan draaien. Voor die tijd moet onder meer het design van het systeem nog op de schop, vertelt Manders, en moet het betaalsysteem geïmplementeerd worden. “We zijn ook nog steeds bezig met ons marktonderzoek, zowel onder onze klanten als onder eindgebruikers. We finetunen het systeem totdat beide kanten er tevreden mee zijn.” En dat systeem moet bovenal gebruiksvriendelijk en veilig (lees ook: hufterproof) zijn, zo krijgen de studenten met name te horen.

In welke cafés Jakx zijn pilots gaat draaien, kan Manders nog niet vertellen. Ook naar wanneer de startup echt de markt op zou kunnen gaan met zijn product, blijft het enigszins gissen. “Hopelijk is dit gauw genoeg na de pilots, maar dat hangt af van de reacties van de gebruikers. We zullen het product moeten blijven tweaken totdat we tevreden zijn met het functioneren ervan in een horecasetting. Hopelijk zijn dit maar kleine aanpassingen, maar het kan ook zo zijn dat zich problemen voordoen waar we niet op voorbereid zijn.”