438 kilometer 'worstelen' door de wildernis

Met z’n vieren 72 uur lang door de wildernis van Tsjechië lopen, mountainbiken, klimmen en kajakken, op zoek naar het volgende checkpoint - zónder gps. Masterstudent Jacco Pereboom staat donderdag met zijn team Dutch Direction aan de start van de Czech Adventure Race. Hen wacht in totaal 438 kilometer aan ontbering en uitdaging.

foto Mike Fafieanie

“Je komt met zo’n race op heel vette plaatsen waar bijna niemand komt”, vertelt Jacco Pereboom verheugd vanuit de auto onderweg naar Tsjechië. Met zijn team Dutch Direction gaat hij de fysieke én mentale uitdaging aan om in 72 uur alle checkpoints te halen met behulp van kaart en kompas.

Pereboom, masterstudent Construction Management and Engineering, en lid van studenten klim- en bergsportvereniging ESAC, doet voor het eerst mee aan zo’n lange race. Eerder won hij het NK Adventure Race en werd in 2019 door de ESSF uitgeroepen tot studentensportman van het jaar dankzij die prestatie. Het team waar hij nu mee op pad is, werd hierna gevormd en bestaat naast Pereboom uit Jop Hage, Mike Fafieanie en Nicole Clerx.

Uitdagingen

Ga er maar aanstaan: 300 kilometer mountainbiken, 85 kilometer lopen, 20 kilometer navigeren, 33 kilometer kajakken en tussendoor klimmen en afdalen via touwen. Er zijn zo’n 8.000 hoogtemeters te overbruggen. Da’s fysiek een uitdaging, maar mentaal ook, zeker omdat de race drie dagen in beslag neemt.

De grootste uitdaging voor het team is echter het feit dat ze voor het eerst samen meedoen aan zo’n lange race. En het vinden van voldoende drinkwater. Ze hebben per persoon drie liter water bij zich. “Het kajakken kan bijvoorbeeld wel zeven uur duren, dan moet je zorgen dat je waterpunten vindt.”

Slaapstop

Het team is al zeker een half jaar bezig met trainen en voorbereiden voor de race. Wat moet er mee aan materiaal, eten, hoe plan je de race, wanneer slaap je? Want zonder slaap red je het niet, weten ze uit ervaring. “Op een gegeven moment begin je een beetje te hallucineren, het lichaam houdt het niet zo lang vol zonder rust. We hebben daarom twee uur slaap ingepland”, zegt Pereboom. Verwacht bij dat ‘slapen’ overigens niet dat ze een tentje opzetten met luchtbed en slaapzak. “Dat is gewoon ter plekke improviseren. Ogen dicht en slapen maar.”

Het team neemt zo weinig mogelijk mee in de rugzak. “We mogen aan het begin van de race een grote tas inleveren bij de organisatie met schone kleren en eten, op de helft van de race kun je je omkleden en eten bijvullen.” In die rugzak zit vooral veel ‘tochtenvoer’, zoals Pereboom het noemt. “Denk aan Snickers en van die speciale repen, die zorgen dat je meteen energie krijgt. Na vijftig uur ben je die repen wel beu, maar je moet blijven eten.”

Samen uit, samen thuis

Alle etappes moeten met het volledige team worden afgelegd. Ieder heeft daarin zijn eigen rol. Pereboom: “Mike is goed in navigeren, hij heeft veel ervaring met dit soort lange races. Jop is de teammanager; hij zorgt ervoor dat iedereen genoeg eet en drinkt. Ik ben fysiek sterk, dus als het wat minder gaat met een teamlid, kan ik helpen.” Dat kan variëren van het overnemen van de rugzak tot het voorttrekken op de fiets. Daarvoor zijn alle mountainbikes uitgerust met een hondenriem aan het zadel. “Als je een dipje hebt, kun je er even achteraan hangen, wat eten en bijkomen, zodat je weer door kunt.”

Zonder gps navigeren en oriënteren is niet makkelijk, zeker niet in het donker, maar Pereboom verzekert: “Verdwalen doen we niet, we weten altijd waar we zijn op de kaart, en anders gaan we terug naar het laatste punt. Ons motto is niet voor niets: ‘It feels good to be lost in the right direction’.”

Er doen 25 á 30 teams mee uit heel Europa. “Ons doel is het halen van de top-10, dat zou mooi zijn!” Voordat deze race ook maar begonnen is, smaakt het Pereboom en zijn teamleden al naar meer: de volgende wedstrijd is een expeditierace van een week in Mongolië.

Volg het team

De race start op donderdag 27 augustus en duurt tot en met zaterdag 29 augustus. Wil je zien waar het team precies is tijdens de race? Dat kan via hun facebookpagina.