Broeden op obsidiaan

Twintig uitdagende cases lagen vandaag verspreid over de campus te wachten op ruim negenhonderd deelnemers aan de Master Kick-off van dit jaar. In de TU/e innovation Space kraakten nieuwbakken masterstudenten de hersenen onder meer over mogelijke toepassingen voor obsidiaan.

De challenge is ingebracht door Team CORE - en met genoegen, zo laat woordvoerder Dirk van Meer duidelijk blijken. Zijn team vergaarde vorig jaar de nodige interessante input tijdens de Master Kick-off, vertelt hij, allesbehalve blind voor het risico van tunnelvisie wanneer je zelf al wat langer en dieper in de materie zit.

“Het is heel fijn als er af en toe mensen met je meedenken die die materie misschien niet eens helemaal snappen, maar door hun frisse kijk soms juist met de meest geniale dingen komen.” Teamcaptain annex CEO Van Meer heeft naar eigen zeggen zeker al een idee gezien waar hij met zijn team en startup verder in wil duiken.

Of dat toevallig het idee ‘Planet Pots’ is, waarbij onder anderen masterstudenten Jens van Helden en Maas van Apeldoorn betrokken zijn, is op dat moment nog de vraag. De twee hebben zojuist kort maar krachtig het concept van hun groep gepitcht - en Van Meer toont zich na afloop in ieder geval gecharmeerd van de goed onderbouwde eenvoud ervan.

Een plantenpot van obsidiaan (‘the pot that saves your plan(e)t’) wil de groep gaan produceren en voor een vriendelijke doch aardig winstgevende prijs aan de man gaan brengen. Het zwartglanzende gesteente leent zich daar vanwege zijn eigenschappen perfect voor, stellen de twee, “het neemt onder meer CO2 op en helpt je plant onderhouden. Daarnaast is het gewoon een tof en mooi materiaal”.

Ouf-of-the-box én simpel

In de brainstormfase passeerde onder meer ook het idee van obsidiaan als mestverrijker de revue, “maar daar moet je eerst heel veel onderzoek naar doen. Wij wilden out-of-the-box, maar het tegelijkertijd wel símpel houden. Hier kun je meteen mee beginnen en winst op gaan maken”, aldus Van Helden, kind van ouders met een eigen bedrijf en zodoende "thuis doodgegooid met bedrijfskunde”.

Lees verder onder de foto.

Niet dat hij ook die kant opgaat; Van Helden gaat de master Automotive Technology doen, in het verlengde van de driejarige bachelor die hij in Londen deed. Daarmee is hij “misschien wel de gekste international van deze week”, zegt de TU/e-nieuwkomer, oorspronkelijk afkomstig uit Tiel. Hij prijst zich gelukkig met Nederlandse vrienden, die hem waar nodig helpen zijn weg te vinden in het Nederlandse - en Eindhovense - hoger onderwijs. Voor veel andere internationals zou dat zomaar eens een stuk lastiger kunnen zijn, kan hij zich goed voorstellen. Groepsgenoot en aankomend Data Science-student Van Apeldoorn, die wél al de nodige jaren aan de TU/e rondloopt, deelde dan ook direct zijn nummer met zijn internationale groepsgenoten, “ze mogen me altijd benaderen als ze ergens hulp bij nodig hebben”.

Van Helden vindt de Master Kick-off, vanwege corona overwegend online, overigens “echt goed geregeld”, maar gezellig is anders. Niet dat de TU/e daar ook maar íets aan kan doen, benadrukt hij, “maar ik had deze week natuurlijk liever gewoon met iedereen een biertje gedronken”.

Geluidswal

Twee zalen verderop staat Luka van der Sande in haar eentje aan een hoge tafel achter haar laptop. Met haar technisch-bedrijfskundige TU/e-achtergrond voelt ze zich een wat vreemde eend in de bijt tussen de veelal ‘hardere’ bèta’s in haar multidisciplinaire gezelschap van deze middag, zo laat ze doorschemeren: “Bij Technische Bedrijfskunde had ik vaak niet eens door dat ik aan een TU studeer. Vandaag hebben de anderen hier het over allemaal scheikundige dingen en denk ik soms: ‘Waar hébben jullie het over?’”.

Haar groep heeft een geluidswal van obsidiaan bedacht, die bijvoorbeeld langs snelwegen niet alleen het geluid, maar ook de CO2-uitstoot van het voorbijrazende verkeer kan opvangen. Dubbele winst dus - al is de studente er nog niet zo zeker van of het idee vandaag ook haar gróep de winst gaat bezorgen. “Het idee is goed, maar ik denk dat het vooral ook ligt aan hoe je het uiteindelijk pitcht.”

Van der Sande is naar eigen zeggen tot dusver niet zo heel bewust bezig geweest met het milieu of met duurzaamheid, “behalve met afval scheiden”. Maar een documentaire over recycling en “al het plastic in de wereld” heeft onlangs duidelijk een zaadje geplant - en dat maakte dat ze vandaag koos voor deze challenge.

En die bracht haar voor het eerst in maanden weer op haar vertrouwde campus - die ze ook voor de Master Kick-off al prima kende en waar ze de afgelopen jaren een flink stuk van haar sociale bestaan heeft opgebouwd. “Heel gek”, vindt ze. En hoe voorzichtig ze de laatste maanden ook is geweest en hoe trouw ze de anderhalve meter nog steeds in acht houdt, “je hebt toch automatisch de neiging om mensen weer te gaan omhelzen”.

Videoverslag| Kevin Tatar en Cristina Nistor

Master Kick-off 2020