Master Kick-off vooral online, maar met offline challenges

Ruim negenhonderd studenten, zowel nieuwkomers als doorstromers vanuit de bachelor, nemen deze week deel aan de Master Kick-off van de TU/e. Een groot deel van hun gepersonaliseerde programma’s vindt, omwille van corona, online plaats - maar deze woensdag brengen de deelnemers op de campus door. Vandaag zetten ze in multidisciplinaire teams hun tanden onder meer in challenges van bedrijven, organisaties of studententeams.

foto Brigit Span

Vier dagen duurt het introductieprogramma voor (pre-)masterstudenten, waarvan de maandag zich met name richtte op internationals. Medeorganisator Jeanette Schoumacher heeft het exacte aantal niet paraat, maar schat dat er zo’n driehonderd internationale studenten meedoen aan de Master Kick-off. Die konden maandag online presentaties volgen van onder meer het International Office van de TU/e en de internationale studentenvereniging Cosmos.

De faculteiten drukten het grootste stempel op het dinsdagprogramma, met presentaties over het onderwijs in de master. Ook maakten de studenten virtueel kennis met hun groepsgenoten. “Door groepjes te vormen, leren ze elkaar toch wat beter kennen, creëer je toch wat binding”, aldus Schoumacher. Verder waren er workshops rond thema’s als diversiteit, en 's avonds konden studenten aanschuiven voor een virtuele pubquiz georganiseerd door grand café De Zwarte Doos.

Coronaproof

Vandaag, woensdag 26 augustus, is de enige offline dag binnen de Master Kick-off - vanzelfsprekend coronaproof opgetuigd, net als de Intro voor bachelorstudenten een week daarvoor. Deelnemers ontmoeten hun groepsgenoten, om daarna uit te waaieren over verschillende gebouwen waar de challenges plaatsvinden. Studenten konden kiezen uit twintig challenges binnen vijf overkoepelende thema’s, zoals data, gezondheid en duurzaamheid. In multidisciplinaire teams (honderd in totaal) zetten ze deze middag, begeleid door coaches vanuit het bedrijfsleven of de TU/e innovation Space, hun tanden in een uitdagende case.

De resultaten moeten voor het einde van de middag worden ingezonden via Teams en worden daarna beoordeeld door een jury. De beste teams mogen hun werk aan het begin van de avond pitchen in de Blauwe Zaal, waarna zowel de jury, vertegenwoordigers van de innovation Space als de studenten zelf een winnaar kiezen. Volgens Schoumacher leveren de cases van de Master Kick-off traditiegetrouw de nodige interessante eindresultaten op, die volgens haar niet zelden een vervolg krijgen binnen het betrokken bedrijf, als project worden opgepakt door de TU/e innovation Space, of resulteren in een nieuw vak.

Workshops

Verder zijn er vanavond workshops die onder andere verzorgd worden door het TU/e Skills Lab en Studium Generale. Ook wordt er op de campus gegeten en houden alle studieverenigingen activiteiten voor de studenten van hun eigen faculteiten. Het programma op donderdag is opnieuw online, met onder meer een presentatie van Vodafone over de stand van zaken en toekomst van 5G, en uiteenlopende carrièregerichte workshops.

Online informeren en verbinden voeren dus ook tijdens de Master Kick-off de boventoon, maar dat maakt het gevoel van betrokkenheid volgens organisator Schoumacher zeker niet mínder. “We merken bijvoorbeeld dat faculteiten dit jaar meer dan ooit bij het programma betrokken zijn en dat studenten veel meer presentaties kunnen volgen. Inhoudelijk is het echt heel goed.”

Meer over de Master Kick-off zie je later in onze videoreportage door verslaggevers Cristina Nistor en Kevin Tatar. Volg ook de updates op onze sociale kanalen, vooral via onze stories op Instagram.