Serpentine de beste bij Science Birds

Een team van de Eindhovense studentenvereniging voor artificial intelligence Serpentine heeft op een online congres de eerste prijs gewonnen in de Science Birds competitie. De IEEE Conference on Games is een jaarlijks congres, dit was Serpentines eerste deelname.

foto Vera Nijhuis

Gisteren oordeelde de jury dat subteam Amaru van Serpentine de 5th Angry Birds Level Generation Competition  gewonnen heeft en dat er 500 Amerikaanse dollars op hun rekening bijgeschreven gaat worden. Voor de wedstrijd moesten de studenten zorgen dat een computer zelf levels kan ontwerpen voor het bekende videospel Angry Birds.

“Meestal wordt AI ingezet om een spel te winnen, maar bij deze wedstrijd ging het erom dat er een algoritme werd ontwikkeld dat het spel leuker maakt om te spelen”, zegt Serpentines chairman Richard van Wouw.

Serpentine, in april 2019 opgericht, heeft inmiddels 34 leden. Het doel is meer leren en meer ervaring opdoen met AI door het deelnemen aan wedstrijden, voornamelijk op het gebied van videogames. Van Wouw: “Vaak hebben deze contests een maximum aantal deelnemers van vijf personen en daarom gaan telkens subteams aan de slag, zoals Amaru deze week. De eerste grote wedstrijd die Serpentine won was uitgezet door stichting FruitPunch AI, deze week maakten we onze eerste grote internationale overwinning.”

Zelflerend

“Computers zijn al jaren goed in het spelen van spelletjes en worden daar ook steeds beter in,” legt teamcaptain Wolf van der Hert uit. “Alleen is het een stuk lastiger om aan een computer uit te leggen wat een level leuk maakt, dan hoe je een level moet wínnen. Computers die zelf begrijpen wat mensen willen, zijn voor heel veel bedrijven ontzettend interessant.”

De competitie is onderdeel van een internationale conferentie waarop wetenschappers de laatste ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie presenteren. “Wetenschappers gebruiken games als ideale omgeving om hun nieuwe ideeën te testen en competities zijn daarbij ideaal om mensen tot creatieve oplossingen te laten komen”, vervolgt van der Hert.  “Kunstmatige intelligentie gaat ons leven veranderen, net als het internet heeft gedaan. Door met wedstrijden mee te doen krijgen we de laatste ontwikkelingen mee en zetten we Eindhoven op de kaart.“

De IEEE conferentie, die in Osaka zou worden gehouden, is vanwege Corona online gehouden. Van Wouw vindt dat jammer. “We waren graag met een delegatie naar Japan gegaan om kennis op te nemen en mee naar Eindhoven te brengen, dat is juist het doel van onze vereniging. Toch maakt een online deelname de overwinning voor ons niet minder bijzonder. Hopelijk kunnen we onze titel volgend jaar weer live verdedigen.”