Een online ALV met 200 Europese studenten

In deze tijd van corona-maatregelen tweehonderd Europese studenten samen een nieuw bestuur laten kiezen, ga er maar aan staan. Tweedejaarsstudent Niek Lange, AEGEE-lid en actief in het huidige bestuur, doet het. Komend weekend zijn leden van de Europese studentenvereniging online samen om nieuw beleid te bepalen en een bestuur te kiezen. “Paradoxaal gezien is het ineens makkelijker dan ooit om op één avond mee te doen met activiteiten in verschillende landen.”

foto privécollectie Niek Lange

Toen Niek Lange begon aan zijn studie Sustainable Innovation aan de TU/e, was hij net terug van een lange reis door Vietnam en had hij wat hij noemt “heimwee naar het buitenland”. Toen hij tijdens de Intro hoorde van AEGEE, was hij snel verkocht door de enthousiaste verhalen over prachtige stedentrips, grenzeloos gezellige mensen en veel avontuur. AEGEE is een Europese studentenvereniging met dertienduizend leden, verspreid over honderdtachtig steden.

Eenmaal actief geworden binnen de Eindhovense tak van de vereniging kwam Niek er al snel achter dat het simpele plaatje van ‘reizen door Europa’ AEGEE tekortdeed. “Ik werd meteen meegesleept in het enthousiasme en de toewijding van leden door heel Europa, die uitwisselingen, workshops en conferences voor elkaar organiseren.”

Niek ging mee naar een workshop in Tartu (Estland) over jeugdparticipatie in Europees verband, “waar we ook daadwerkelijk bezig waren met het schrijven van voorstellen voor het Europees parlement”. Hij werd rondgeleid in Skopje (Noord-Macedonië), hield een topvakantie in Kroatië en deed nog veel meer. “Deze reizen zijn niet zoals een gewone vakantie, met uitstapjes naar het strand en stedentrips, maar ze hebben vaak een relevant thema. Bij de reis naar Kroatië was ik bijvoorbeeld voor het onderwerp ‘sustainability’ gevallen, en aan al mijn verwachtingen werd voldaan.”

Na een bijeenkomst in het Italiaanse Salerno werd Niek, inmiddels voorzitter van AEGEE-Eindhoven, gevraagd als assistent van het chair team. Een unieke kans, vond hij. Zijn taak: het mede-organiseren van een evenement voor achthonderd leden, in Pan-Europees verband, met veertig nationaliteiten. “Er zijn specifieke vaardigheden te leren, die je niet vaak kunt oefenen. Werken in een internationaal team, digitale vergaderingen voorbereiden, contact houden met achthonderd leden. En dan ook nog het hele democratische element dat gerespecteerd moet worden. Hoe zorg je dat iedereen de kans krijgt om te spreken? Hoe gaan de stemmingen verlopen? Wat als een kandidaat zich terugtrekt?”

Tijd voor actie

Maar de uitdaging werd nóg groter door de uitbraak van COVID-19. “Toen de boodschap binnenkwam dat de Agora-Europe in Yerevan (Armenië) geannuleerd zou worden, was het eventjes moeilijk.” Hij had zich er zó op verheugd, de slaapplekken waren al geregeld en het zou een weerzien worden met vrienden vanuit heel Europa. Maar Niek zette zijn schouders eronder en ging zich bezighouden met het technische aspect en de beleving van de deelnemers. “Een evenement dat zich online afspeelt, krijgt te maken met nieuwe risico’s en valkuilen en ik wilde mij richten op het zo makkelijk en soepel mogelijk laten verlopen van dit evenement. Ik ben van tevoren goed geïnstrueerd over mijn taken, die vooral gericht zouden zijn op de digitale logistiek en het modereren van de online platformen.”

Mede door berichten over de situatie van vrienden in Spanje, Kroatië en Polen kon Niek de situatie relativeren. Al vrij snel kwamen de eerste online initiatieven van AEGEE-leden binnen. Dit waren creatieve activiteiten, workshops en geheel nieuwe ideeën. “Er ontstond een echte opleving van ons grenzeloze karakter, juist door de beperkingen. Paradoxaal gezien was het ineens makkelijker dan ooit om mee te doen met een pubquiz in Kiev, Oekraïne, om tien minuten later bij een open discussie over huiselijk geweld te zijn in Madrid, Spanje.”

Hubble

Binnen twee maanden is het hele evenement aangepast. “Niet alleen moesten er een nieuwe manier van stemmen, een nieuwe manier van vragen stellen en een nieuwe manier van presentaties houden worden bedacht; er moest ook een compleet digitaal platform worden gemaakt waarop dit allemaal zou worden uitgevoerd.”

In plaats van een samenkomst in Yerevan biedt AEGEE komend weekend (van 5 tot 7 juni) het gehele evenement online aan, maar er komen naast de besprekingen over de verkiezing van een nieuw bestuur en het opstellen van nieuw beleid, geen extra workshops of paneldiscussies. “Alle stemgerechtigde leden krijgen de mogelijkheid hun stem te laten horen en de rest van de leden kan alle sessies volgen via livestreams. Het sociale aspect wordt niet vergeten doordat verscheidene leden leuke online activiteiten aanbieden in de avond, zoals kookcursussen en een muziekfestival.”

In Eindhoven gaan de leden - op gepaste afstand - samenzitten in één ruimte: Hubble. “Een aantal van onze leden staat op een verkiesbare plaats en dit is erg spannend. We willen er graag voor elkaar zijn als de uitslagen hiervoor binnenkomen om hopelijk iedereen te kunnen feliciteren!”