Een tussenjaar de tijd voor een bestuursfunctie in Brussel

Teddy van Amelsvoort verruilt vanaf augustus haar Eindhovense studentenhuis voor een bijzondere woning in Brussel. Hier wonen alleen bestuursleden van AEGEE-Europe, en zij hoort daar het komend collegejaar bij. De TU/e-student Psychology & Technology heeft een boodschap voor studenten: “Pak de kansen die zich in je studietijd voordoen.”

foto S-F / Shutterstock

AEGEE is een Europese studentenvereniging met 13.000 leden, verspreid over 146 lokale verenigingen. De leden wonen verspreid door heel Europa en organiseren uitwisselingen, workshops en conferences voor én met elkaar. De thema’s van sommige conferenties worden democratisch besloten tijdens ledenvergaderingen. Deze worden Agorae genoemd en vinden elke herfst en lente plaats, telkens op een andere locatie. Als de studentleden zouden willen, zouden ze het hele jaar door kunnen reizen, om evenementen van verenigingen door heel Europa te bezoeken. Daarom wordt AEGEE wel eens de studentenreisvereniging genoemd, maar ieder lid zegt direct: “het is veel meer dan dat!”

Zo ook Teddy van Amelsvoort. In haar eerste studiejaar (2017/18) leerde ze AEGEE kennen. “Ik vond het heel interessant om te zien hoe zo’n internationale vereniging georganiseerd is en wat voor mogelijkheden je hebt binnen de vereniging. Aan het eind van het jaar was ik penningmeester.” Het jaar daarop was ze vice-president en nu gaat ze opschalen naar de hoogste positie op Europees niveau.

Bezinning

Met het einde van haar bachelor in zicht vroeg Van Amelsvoort zich af welke master ze zou willen doen. Een gebruikelijke stap voor P&T-studenten is die naar Human Technology Interaction. Maar data-analyse interesseert haar ook erg. Zou de master Data Science and Entrepreneurship een betere keuze zijn? Wat haar ook aan het denken zette, was het besef dat ze al die vier studiejaren “meer plezier beleefde aan de vereniging dan aan de studie”.

Ze besloot zich kandidaat te stellen voor de positie van algemeen bestuurslid en in de laatste ledenvergadering - online, net als de twee daarvoor - is ze verkozen tot lid van het 59ste bestuur van AEGEE. “Mijn exacte functie wordt later bepaald, maar mijn wens is om de 146 lokale verenigingen te ondersteunen.”

Ervaring

Het afgelopen jaar heeft ze al ervaring opgedaan met een cluster van veertien locaties, waaronder West-Duitsland, Oekraïne en Belarus (Wit-Rusland). De groepen zijn niet regionaal aaneengesloten en in overleg kozen de leden van de betrokken locaties een naam voor hun regio. “Teddybearea werd het”, zegt Teddy van Amelsvoort lachend. “Iedere lokale vereniging heeft zijn eigen balans tussen informatieve events en sociale bezigheden. Sommige hebben slechts af en toe een borrel, andere hebben wekelijks discussieavonden. Ik probeerde te helpen waar dat nodig was, bijvoorbeeld door samen een verbeterplan voor ledenwerving op te stellen of de aanpak van een lastig lid te bespreken. Soms was een luisterend oor bieden al genoeg.”

Ze is dolblij met dit ‘tussenjaar’, waarin ze de tijd krijgt na te denken over haar toekomst en in een huis in Brussel mag wonen met andere bestuursleden van de vereniging die haar zo lief is.

Ze is overigens niet de eerste TU/e’er die in het CD-huis mag wonen. CD staat voor Comité Directeur en is de naam van het bestuur van AEGEE-Europe. Diederik de Wit, die ook de bachelor P&T afrondde, is tijdens zijn masteropleiding in Estland, het afgelopen jaar president van AEGEE-Europe geweest.

Zelfontplooiing

Wie binnen AEGEE een groep (deelvereniging) wil opzetten wordt daarbij geholpen. Vaak zijn de groepen verbonden met een universiteit.

Eindhoven kent sinds 1989 een groep. Van Amelsvoort heeft naar eigen zeggen veel te danken aan AEGEE-Eindhoven. “Ik kwam naar de TU/e met het plan binnen drie jaar een bachelor te halen en er aansluitend een master te doen. Door AEGEE ben ik erachter gekomen waar mijn hart echt ligt. Ik heb geleerd een mening te vormen en een standpunt over te brengen. Eigenlijk ben ik veel minder verlegen geworden. Dat zou ik iedere student gunnen: ga ontdekken waar je interesse ligt en pak de kansen die er in je studietijd zijn. Alleen focussen op zo snel mogelijk afstuderen, zie ik nu als een gemiste kans.”