Hoofdrol voor TU/e-motto in mega-muziekstuk

Studentenmuziekgezelschap Quadrivium gaat een muziekstuk uitvoeren dat speciaal geschreven is voor ál haar honderdveertig leden tegelijk. Nooit eerder is een compositie gemaakt waarin een koor, een harmonieorkest én een symfonieorkest samen spelen. Althans, de componist heeft daarnaar gezocht, “maar niet kunnen vinden". Ter ere van het elfde lustrum van Quadrivium schreef hij ‘Agitatrix’, gebaseerd op TU/e’s motto Mens Agitat Molem.

foto Quadrivium

Na Maestro, sQratch en nog meer activiteiten zit Quadrivium nog midden in zijn lustrumjaar. Er volgen nog een ballet, een musical en een concertreis naar München en Turijn, en voor volgende week staat het concert ‘Klassiek van Eigen Bodem’ op het programma.

Onderdeel daarvan is de opdrachtcompositie Agitatrix. Het totaal nieuwe stuk zal uitgevoerd worden in Muziekgebouw Eindhoven en in Theater Hanzehof in Zutphen. Lustrumcommissaris Wouter Kuyper is erg enthousiast. De vierdejaars student Technische Natuurkunde, die naar eigen zeggen eerder noten kon lezen dan letters, noemt het “aansprekelijk modern”.

Klarinetspeelster Vera Beerens (Scheikundige Technologie) vindt het koor vooral erg mooi in het geheel passen en Vera Nijhuis (ook klarinet, student bij Electrical Engineering) houdt van het bombastische einde. “Ik krijg kippenvel in de laatste minuut”, zegt ze. “Het stuk ligt goed op de klarinet. Alles om me heen gaat mee en ik denk dan: wow, ik ben onderdeel van deze groep die zulke mooie muziek kan maken.” Half februari hield Quadrivium een repetitie met de complete bezetting: harmonieorkest Auletes, symfonieorkest Ensuite en koor Vokollage. Daarvoor was een zaal in het Studentensportcentrum net groot genoeg.

De componist van het stuk, Dennis Hazenoot, zag het motto van de TU/e als mooi vertrekpunt. “Mens Agitat Molem (‘de menselijke geest zet de materie in beweging’, red.) was voor mij een kapstok voor het zevendelige Agitatrix. Ik ben verrast dat deze technische universiteit zo’n levendige studentenmuziekvereniging heeft. Het maakt duidelijk dat techniek en melodie elkaar versterken in plaats van tegenhouden. Ik heb inspiratie gezocht in andere werken voor harmonie én symfonie én koor, maar die heb ik niet kunnen vinden. Het is dus echt een uniek project.”

Het zou jammer zijn om zo’n bijzonder stuk maar eenmalig te spelen, vond Quadrivium. Kuyper: “We zijn gaan zoeken naar een geschikte zaal buiten Brabant, om ook nieuw publiek aan te trekken. In Zutphen is een erg mooie muziekzaal, relatief klein, maar door ons goed te vullen. We spelen dan alleen maar werken van Nederlandse componisten, vooral van na de Tweede Wereldoorlog. Bijvoorbeeld ‘Ricercare’ van Hendrik Andriessen, maar ook minder bekende stukken.”

Zaad van Satan

Ook in het kader van het lustrumjaar brengt Auletes begin juni een musical op de planken. Dat gebeurt in het openluchttheater van Overloon in samenwerking met zeven acteurs en zangers van het Tilburgse conservatorium (sinds 2017 de Academy of Music and Performing Arts). “Het heet ‘Zaad van Satan’ en gaat over een heksenjacht in de Middeleeuwen waarbij een vrouw zwanger is van de duivel.” Auletes heeft niet eerder in de openlucht opgetreden, “aan een slecht-weerscenario wordt gewerkt”, zegt Vera Berens.

Ensuite zal dit jaar nog een balletvoorstelling geven in het parktheater. “De dansers komen niet van Footloose, omdat de Eindhovense studentendansvereniging het te druk heeft met een eigen programma”, zegt Winston Schilp die dit project leidt. “Er doen nu ongeveer 25 dansers mee van balletstudio Valentijn. Het ballet heet de 'Metamorfose Suite', omdat de verhalen die we spelen, allemaal verhalen zijn uit de metamorfosen van Ovidius. Zelf zitten we in de orkestbak, de dansers krijgen het podium.”