SG wil cultuur blijven aanbieden

De consequenties van de nieuwste corona-maatregelen van de overheid voor het Studium Generale-programma zijn dat alle activiteiten weer puur online worden aangeboden. Hoofd SG Lucas Asselbergs vindt het belangrijk dat er naast lezingen óók culturele activiteiten doorgang vinden.

foto Kamil Parzychowski

Het is een lastige beslissing om geen live publiek toe te staan, vindt SG-hoofd Lucas Asselbergs. “We waren heel blij dat we vanaf september weer in de zaal terecht konden met vijftig personen. Dat zou nou dertig worden. We hebben besloten geen live bezoekers meer uit te nodigen, op verzoek van het College van Bestuur. Hiermee voorkomen we dat er onnodige bewegingen plaatsvinden. Zo hoeven behalve het publiek ook de sprekers niet naar de campus te komen.” Dit besluit geldt in ieder geval tot november. Mensen die een reservering hebben voor een lezing in De Blauwe Zaal, ontvangen persoonlijk bericht.

Het uitgangspunt bij alle aanpassingen is duidelijk: “We móeten cultuur blijven aanbieden.” In wat voor vorm dan ook, als het aan Asselbergs ligt. “We kunnen gaan samenwerken met het Parktheater, singer-songwriters live streamen, ideeën genoeg. Het zou heel jammer zijn om ons alleen te richten op lezingen. Het is juist heel belangrijk om in deze tijd de cultuur aandacht te blijven geven.”

Een welkome uitzondering op het donderdag genomen besluit is de theatervoorstelling Vantablack. “Daarbij mogen 27 bezoekers in de Coronazaal aanwezig zijn. Ik zie het als een mooie kans om nog één ding op de TU/e te doen”, zegt Asselbergs.

Film

SG gaat tot nader order wel door met filmvertoningen. De Zwarte Doos moet echter wel om tien uur ’s avonds sluiten, daarom begint de lange film “House of Hummingbird” een half uur eerder. “Wanneer het voor de Zwarte Doos heel kritiek wordt om open te blijven, zoeken we andere oplossingen. We zouden eventueel een online filmprogramma kunnen maken in samenwerking met Picl of CineMember bijvoorbeeld. Voordeel daarbij zou zijn, dat we elke film een kleine inleiding kunnen geven.” Andere ideeën zijn om studenten de films in filmhuis Natlab aan te bieden of ze in de Zwarte Doos al vanaf vier uur te tonen. “Voor volgend kwartiel moeten we werkbare afspraken voor alle partijen hebben.”

Sinds corona ons leven dicteert, heeft SG al vele malen moeten anticiperen. “Deze aanpassingen vallen eigenlijk nog wel mee. We kunnen Peter Baltus, die een lezing houdt over smart marbles, -als opmaat naar de Dutch Design week, die we momenteel ook coronaproof maken-, live streamen.”  De online lezingen gaan wat bezoekersaantallen betreft heel erg goed, is de ervaring van Asselbergs. “Er zitten er bij met vier of vijfhonderd bezoekers.”

USE-punten

Toen tijdens de intelligente lockdown in het voorjaar ook alle SG-programma’s slechts online te volgen waren, kregen bachelorstudenten die in september hun diploma gingen halen vrijstelling voor de SG&USE-verplichting. Vanaf dit nieuwe collegejaar waren er via een registratiesysteem wel weer USE-punten te behalen.  Asselbergs zegt nog eens kritisch te gaan kijken naar het toekennen van de punten in deze nieuwe fase. Dit, in nauwe afstemming met de bestuurscommissie van SG en met Ines Lopez Arteaga, de Dean van het Bachelor College.