Diploma’s én ceremonies opnieuw in de ijskast

Zo'n vijftienhonderd bachelordiploma’s zijn reeds geprint en wachten op een mogelijkheid om te worden uitgereikt. Verder dan de vier weken waarin het zéker niet gaat gebeuren, kan Education & Student Affairs (ESA) nog niet kijken. Masterdiploma’s worden per faculteit uitgereikt en dat is deels ook al gelukt - zoals bij Built Environment.

illustratie Studio Geniek

Toen duidelijk werd dat MomenTUm niet doorging, de dag waarop afgestudeerde bachelors TU/e-breed en allemaal tegelijk hun diploma zouden ontvangen, heeft ESA een alternatief bedacht. Het plan was om, vanaf halverwege oktober, de diploma’s fysiek door de studenten te laten ophalen in de vorm van een grote walk-through. Studenten zouden in een vastgesteld tijdslot langs een balie in de Senaatszaal lopen om hun diploma en een cadeautje op te halen. Dat laatste is een aardigheidje van de TU/e in de vorm van een goodiebag - mét speciale TU/e-sokken.

Floris Verhagen, medewerker bij Education & Student Affairs (ESA), heeft berekend dat met een doorstroomsnelheid van vijftien studenten (die ieder mogelijk één gast meenemen) per kwartier de ruimte nooit met meer dan dertig personen gevuld is.

Lastig

Eerst zou dit gebeuren halverwege oktober, maar dat was al kort dag om te organiseren, stelt Verhagen. “Eind oktober zouden we in de knel komen met de voorbereidingen voor de tentamens en daarom hebben we november voorgesteld. Maar sinds de beslissing van het College van Bestuur op 15 oktober om alle evenementen en diploma-uitreikingen af te gelasten, mogen we in ieder geval vier weken niets organiseren.”

Het uitstel is deze keer voor onbepaalde tijd. Wanneer de maatregelen zo versoepeld worden dat er weer dertig mensen bij elkaar mogen komen voor een diploma-uitreiking, komt het plan weer uit de kast. Dan krijgen studenten een mail van de werkgroep Bsc Graduation. Wie niet kan wachten en nu een diploma nodig heeft voor een vervolgstudie of sollicitatie, kan een digitale versie aanvragen bij DUO.

Masterdiploma’s

Een deel van de behaalde masterdiploma's is de afgelopen periode wél fysiek uitgereikt, maar er zijn ook sessies gecanceld. Bij Mechanical Engineering en Mathematics and Computer Science bijvoorbeeld is dit kalenderjaar nog geen enkel masterdiploma uitgereikt. Bij de interfacultaire master Mechanical Engineering heeft afgelopen week één van de twee geplande uitreikingen doorgang gevonden.

Manon van Run, als ESA-medewerker verantwoordelijk voor de diplomering bij Built Environment, had nog één corona-proof ceremonie te gaan op 16 oktober in de Blauwe Zaal. De faculteit heeft wel al vijftig studenten hun masterdiploma kunnen geven, verdeeld over meerdere uitreikingen met steeds maximaal tien studenten, ieder vergezeld door maximaal twee gasten. Dat gebeurde op 8 en 13 oktober. "Zij mochten ook hun naam graveren op  Alumni Avenue en ze kregen een hoodie. De vijfendertig afstudeerders die ik moest afbellen, kan ik helaas nog niet zeggen wanneer het wél doorgaat. Nog afwachten dus.”