Vertrekkende bachelors missen informatie over diploma

Wie afgelopen collegejaar zijn diploma voor een bacheloropleiding aan de TU/e haalde, heeft die bul nog niet aan de muur kunnen hangen. Voor studenten die hier hun master gaan doen, is het een kwestie van ‘afwachten’. Maar wie niet aan de TU/e verbonden blijft, kan zich afvragen of hij of zij niet vergeten wordt. “We hebben helemaal niets gehoord hierover.”

foto AlexLMX / Shutterstock

MomenTUm ging dit jaar begrijpelijkerwijs niet on campus door en een nieuwe datum voor de uitreiking van vijftienhonderd bachelordiploma’s is nog niet vastgesteld. Studenten die verdergaan met een master aan de TU/e krijgen hierover bericht via de CvB-updates. Maar 349 studenten gaan hier niet door. Hoe komen studenten die de Eindhovense universiteit vaarwel zegden dan aan hun informatie?

Joline Frens wou dat ze het wist. Ze mailde Cursor met een noodkreet: “Ik ben afgelopen februari afgestudeerd van m’n bachelor Industrial Design en ben in september in Leiden en Delft begonnen aan m’n master. Ik heb sinds februari niets meer gehoord vanuit de TU/e. Ik heb dus ook geen bericht gehad dat MomenTUm niet doorging. Natuurlijk ging ik ervan uit dat dat niet doorging. Maar verder? Ik besloot per mail te vragen hoe het zat met mijn diploma. Na een paar keer heen en weer gestuurd te worden, werd er geantwoord dat er misschien een uitreiking zou komen in oktober en heb ik daarna weer niks gehoord. Ook niet na meer mails van mijn kant.”

“Mijn moment”

Frens vindt het echt erg dat het zo gaat. “Als ik niet actief op zoek was gegaan naar informatie, had ik niet geweten dat MomenTUm gecanceld was, dat daarvoor een livestream was te volgen, dat er mogelijk een diploma-uitreiking zou zijn in oktober en dat die ook gecanceld is. Ik weet nog steeds niets, want ik krijg geen CvB-updates - waar mijn vrienden hun informatie uithalen. En dat terwijl het gaat over mijn MomenTUm en mijn diploma-uitreiking.”

Directeur Education and Student Affairs Patrick Groothuis vindt het vervelend voor Frens. “Het uitgangspunt in de communicatie vanuit het CvB de afgelopen maanden is geweest om informatie zo breed mogelijk tegelijkertijd aan studenten en medewerkers te sturen. Dat gebeurt dus integraal en niet gefragmenteerd en er wordt gebruik gemaakt van actuele bestanden van studenten en medewerkers. Het betreft doorgaans immers nieuws dat voor deze doelgroepen het meest relevant is. Alumni worden daarom hier niet in meegenomen”, mailt hij desgevraagd. “Normaal gesproken zouden studenten als Frens worden geïnformeerd via de opleiding.”

Uitzonderlijke situatie

Informeren gebeurde ook niet bij Industrial Engineering en slechts deels bij Computer Science. Joachim van Schothorst haalde bij beide bacheloropleidingen een diploma en vervolgt zijn master in Rotterdam. “Het laatste wat ik kreeg, is een mail op 29 september van Computer Science waarin stond dat ze de mogelijkheden voor een uitreiking onderzoeken en een link naar een bericht van Cursor hierover.” Van Schothorst is in tegenstelling tot Frens vol begrip over de gang van zaken. “In deze corona-situatie snap ik het wel.”

Komende maandag pakt faculteit Industrial Design de communicatie over diploma-uitreikingen naar alumni-bachelors op.