Koepel verwijderd wegens kapot doek

De koepel, een tamelijk onbekend gebouw aan de oostkant van de campus, richting Insulindelaan, is in de zomer van 2021 verwijderd. Dit was vooraf niet zo gepland, maar moest gebeuren om meerdere redenen. Het doek over de koepel was kapot, het is te kostbaar om te repareren en er is chroom-6 gevonden.

archieffoto Han Konings

Dorine Peters, directeur Real Estate, geeft aan dat alle opties voor de koepel goed overwogen zijn: “Het doek was al langer kapot en we hebben eerst onderzocht wat het zou kosten om het doek te repareren. Dat bleek heel kostbaar. Daarbij moest een afweging worden gemaakt: gaan we dat nu tegen zeer hoge kosten repareren terwijl in het plan Campus 2040 andere plannen zijn voor deze plek, zoals misschien een research lab over vijf á tien jaar?”

“In afstemming met de faculteit Bouwkunde is uiteindelijk besloten om de koepel te herplaatsen, c.q. te slopen. Hierbij is onder andere gekeken naar de (cultuur-)historische waarde van de koepel”, weet Peters. Hij mocht dus weg, maar dat wilde RE dan wel graag circulair regelen. Daarnaast moest er een alternatieve locatie komen voor de faculteit Bouwkunde, want de koepel werd gebruikt voor onderzoek met twee grote onderzoeksopstellingen. “Door het kapotte doek waar de regen doorheen kwam, was dat echter sowieso niet meer houdbaar. Daarvoor komen nu aparte loodsen op het terrein."

Chroom-6

“Vanuit de wens tot een circulaire oplossing, werd een partij gezocht die de koepel nog kon gebruiken. Hij is namelijk af te breken en weer op te bouwen. Tijdens het asbest- en chroom-6-onderzoek, dat standaard gebeurt bij gebouwenveranderingen en -renovatie, werd chroom-6 gevonden.” Dat gooide roet in het eten en zorgde ervoor dat de koepel helaas niet elders kan worden hergebruikt. Chroom-6 is een vorm van het metaal chroom en heeft een roestwerende werking en werd om die reden nog wel eens aan verf toegevoegd. Tegenwoordig is het verboden om die stof nog aan consumentenverf toe te voegen, maar industrieel gebeurt dit nog wel.

“Het chroom-6 zat in de coating van de koepel. Daarmee moet uiterst voorzichtig worden omgegaan. Daarom wilden wij als universiteit ook onze verantwoordelijkheid nemen en dit gebouw veilig afvoeren. Met chroom-6 werkt het net als met asbest: op zich is het niet gevaarlijk als je er vanaf blijft. Maar als we de koepel zouden willen verplaatsen, moeten de bouten los en wordt er wellicht hier en daar een gaatje geboord en dat kan al een risico vormen. Spijtig genoeg hebben we de circulaire wens hier dus even moeten laten gaan, maar veiligheid gaat voor alles.”

Sloopbedrijf Van Liempd heeft de koepel afgevoerd, dezelfde partij die eerder ook het Paviljoen circulair heeft afgebroken. Peters kon nog niet aangeven wanneer we een nieuw gebouw mogen verwachten op de plek van de koepel of wat daar dan precies komt.