Robbert Dijkgraaf opent het vierde TU/e-instituut

Robbert Dijkgraaf, directeur van het Institute for Advanced Study (IAS) in Princeton, opent maandag tijdens de start van het academisch jaar het vierde onderzoeksinstituut van de TU/e, dat zich richt op het vervlechten van technologie op het gebied van quantumfysica en fotonica. In een College Tour-achtige ambiance gaat hij ook in gesprek met collegevoorzitter Robert-Jan Smits en hij verzorgt een voordracht. Dat laatste doet ook Ingrid Thijssen, voorzitter van VNO-NCW.

foto Gabi Porter / Princeton University

Dijkgraaf, die naast zijn leidende positie bij IAS ook universiteitshoogleraar is aan de UvA, geniet in Nederland veel bekendheid door zijn geregelde optredens in de inmiddels gestopte talkshow De Wereld Draait Door. Maandagmiddag 6 september zal hij tijdens zijn speech in de Blauwe Zaal zeker nog eens onderstrepen waarom wetenschap en industrie elkaar nodig hebben. De coronacrisis heeft laten zien dat de wetenschap werkt, zal hij betogen, en we moeten ervoor zorgen dat ze ook voor andere maatschappelijke uitdagingen het verschil kan maken.

Sterk Europa

VNO-NCW-voorzitter Ingrid Thijssen, die in februari 2020 Hans de Boer opvolgde bij de werkgeversorganisatie, zal in haar voordracht onder meer wijzen op het belang van technologie voor een sterk Europa. Onder haar voorzitterschap heeft VNO-NCW onlangs een nieuwe koers uitgezet, met focus op brede welvaart. De werkgeversorganisatie maakt zich sterk voor gelijke kansen, een duurzame leefomgeving, en Europese samenwerking.

Thijssen: “In de nieuwe geopolitieke realiteit loopt Europa het risico speelbal te zijn van rivaliserende grootmachten. Autonomie is daarom voor Europa van cruciaal belang. Daarvoor is vooroplopen in sleuteltechnologieën essentieel. Brainport is daarvan het levende voorbeeld.”

Collegevoorzitter Robert-Jan Smits laat weten zeer trots te zijn dat de Nederlandse boegbeelden van de wetenschap en het bedrijfsleven aanstaande maandag op de TU/e hun visie komen verkondigen en het gesprek aangaan. Smits: “Dat fundamentele wetenschap en industrie elkaar vinden, is tekenend voor deze universiteit, en haar rol als kloppend hart van het innovatie-ecosysteem van de Brainport-regio.”

Dijkgraaf neemt maandagmiddag ook de officiële opening van het vierde onderzoeksinstituut van de TU/e voor zijn rekening. Dit nieuwe instituut gaat helpen de exponentiële groei van het wereldwijde datagebruik op een duurzame manier mogelijk te maken, door de integrale ontwikkeling van wetenschap en technologie op het gebied van quantumfysica en fotonica. Cursor zal maandag meer over dit nieuwe instituut berichten, waarbij ook wetenschappelijk directeur Martijn Heck aan het woord komt.

Rector Frank Baaijens vertelt maandag meer over de doorontwikkeling van de universiteit. Bij toespraken voor eerstejaars en voor masterstudenten vertelde hij de afgelopen weken al zeer blij te zijn dat alle studenten weer verwelkomd mogen worden op de campus. De masterstudenten wees hij afgelopen dinsdag tijdens de start van de Master Kick-off al op de vele loopbaanmogelijkheden die in de Brainport-regio op hen liggen te wachten wanneer ze straks zijn afgestudeerd.

Door de coronamaatregelen is maandag het aantal bezoekers aan de locatie waar de officiële opening van het academisch jaar zal plaatsvinden, de Blauwe Zaal van het Auditorium, beperkt tot 75 personen. Alleen gasten met een uitnodiging zijn volgens woordvoerder Ivo Jongsma welkom. Iedereen kan de opening echter vanaf 15.30 uur via een livestream op www.tue.nl/oay bekijken, en ook eventueel terugkijken via YouTube.