Geen gevulde koek maar een vegan sandwich

Rammelende maag? In MetaForum, Flux en Vertigo vind je vanaf deze week ook automaten met verse vegan snacks. Het Facility Center wil studenten en medewerkers ook buiten de openingsuren van de kantines gemakkelijk toegang geven tot gezond voedsel. De automaten van het bedrijf Health Food Wall blijven in elk geval een half jaar, daarna wordt de pilot geëvalueerd.

foto Health Food Wall

Een Mars uit de automaat of een loopje naar de Spar. Dat waren zo’n beetje de opties voor wie op de TU/e-campus trek kreeg buiten de – tegenwoordig vaak beperkte – openingsuren van de kantines. Maar daar is verandering in gekomen: in drie gebouwen vind je nu een automaat met gezonde vegan snacks.

De automaten – een soort slimme koelkasten – dragen de naam Health Food Wall en je vindt ze in MetaForum, FLUX en Vertigo. Ze staan in elk van die gebouwen op vloer 1. “Het aanbod bestaat uit wraps, salades, sandwiches en sapjes”, somt Martine de Graaff van het Facility Center op. De prijzen zijn als volgt: 3,45 euro voor sapjes, 3,95 tot 4,15 euro voor wraps, 2,15 euro voor snacks, 6,35 euro voor maaltijden en 3,95 tot 4,45 euro voor broodjes.

“Het gaat om een pilot van een half jaar”, gaat De Graaff verder. “Daarna kijken we of de automaten blijven en of er misschien zelfs meer komen. Mogelijk gaan we dan ook maaltijden aanbieden die in de magnetron opgewarmd kunnen worden.”

Appèl

Hoe kijkt Appèl als cateraar van de TU/e aan tegen de komst van de gezonde automaten? “De universiteit is met ons en met Maas – van de koffieautomaten – in gesprek gegaan over hun wens om te experimenteren met nieuwe concepten zoals dit, en ze willen ons gezien de personeelskrapte daarmee niet belasten”, vertelt accountmanager Steven ten Cate.

Zelf kijkt hij ook met belangstelling naar de pilot. “Dergelijke automaten zouden kunnen bijdragen aan het indien gewenst langer openhouden van kantines, als er te weinig medewerkers beschikbaar zijn. Dat is iets wat we met de TU/e kunnen bespreken.”

Het personeelstekort is immers een aanhoudende belemmering voor Appèl; er zit geen speling in het rooster. “Bij een ziekmelding moeten we meteen paniekvoetbal gaan spelen.” Toch zijn Ten Cate en zijn collega’s erin geslaagd de openingstijden van de kantines voorzichtig aan weer op te rekken.

De meeste locaties – met als uitzonderingen MetaForum (9.00-15.00u) en Brownies&downieS (10.30-16.00u) – zijn momenteel geopend van 10.30 tot 13.30 uur, aldus de TU/e-site. “Maar dat zijn de gegarandeerde openingstijden. In praktijk proberen we deze open te houden tot 15.00 uur en dat lukt aardig”, zegt Ten Cate. Hoe is dat gelukt? “We hebben aanpassingen gedaan in onze werkwijze en in het assortiment, en daarnaast zijn we ook zeker dank verschuldigd aan medewerkers die uurtjes extra werken.”

Vragen over de nieuwe automaten? Stuur een e-mail naar Health Food Wall.