Nieuw in Nederland: kunst en cultuur

Als je vanuit het buitenland naar Nederland komt om te studeren, komt er van alles op je af. Niet alleen een nieuwe opleiding, maar ook een compleet andere cultuur, taal en gebruiken. Wij maken je graag wegwijs in Nederland met een serie artikelen over typisch Nederlandse dingen. Deze keer geven we je de beste cultuurtips.

foto chris-mueller / iStock
Studium Generale

Een breed cultureel programma – van concerten tot tentoonstellingen, theater- en filmvoorstellingen – wordt aangeboden op de TU/e door Studium Generale. De meeste activiteiten worden op de campus georganiseerd en de toegang is veelal gratis, wel moet je je meestal van tevoren registreren. Check voor het actuele aanbod het programma of meld je aan voor de nieuwsbrief.

Museumkaart

Met een museumjaarkaart kun je voor € 64,90 per jaar onbeperkt naar ruim 500 musea in Nederland, inclusief het Eindhovense Van Abbemuseum, DAF Museum en Philips Museum. Je kunt je pasje online bestellen of een tijdelijk pasje kopen aan de balie van sommige grotere musea. De Museumkaart is 12 maanden geldig en je abonnement loopt daarna automatisch af.

Zwarte Doos

De TU/e heeft een eigen filmhuis direct op de campus: de Zwarte Doos. Hoe gaaf is dat? Voor slechts € 4,50 kun je hier als student naar films van verschillende genres: van oude klassiekers zoals Thelma and Louise tot de nieuwste bioscoophits zoals Oppenheimer.

Cinevillepas

Zo vaak naar de film als je wilt? Met een Cinevillepas krijg je vanaf € 18,50 per maand onbeperkt toegang tot 58 filmhuizen in heel Nederland, waaronder het Natlab dat gevestigd is op het oude bedrijventerrein Strijp-S.

We are Public

Word je lid van We are Public, dan krijg je onbeperkt toegang tot alle programma’s op het platform. Zo kun je iedere maand kiezen uit meer dan 400 voorstellingen, concerten, films, exposities en festivals die plaatsvinden door heel Nederland. Ben je jonger dan 30 jaar? Dan kost het je slechts € 15 per maand. Niet helemaal zeker of het jouw ding is? Dan kun je gebruikmaken van een gratis proefperiode van 14 dagen.

Dutch Design Week

Dutch Design Week (DDW) is een grootschalig designfestival dat ieder jaar in Eindhoven plaatsvindt. Dit jaar keert de DDW terug van 21 tot en met 29 oktober. Als student betaal je minder dan voor een regulier kaartje en het festival omvat ook tentoonstellingen met een gratis toegang. Daarnaast kun je met het festivalbandje naar een van de vele concerten die in de DDW-week door de hele stad plaatsvinden.

GLOW

GLOW is een jaarlijks terugkerend festival dat plaatsvindt in het centrum van Eindhoven. Tijdens het zeven dagen durende lichtfestival tonen kunstenaars uit binnen- en buitenland indrukwekkende lichtshows en exposities en maken daarbij gebruik van de modernste mediatechnologieën. Dit jaar vindt het festival van 11 tot 18 november plaats en de toegang is zoals ieder jaar gratis. Op basis van de voorgaande edities kan het aantal bezoekers oplopen tot wel 700.000, dus houd er rekening mee dat het in het centrum heel druk wordt tijdens de festivalweek en dat veel straten afgezet zullen worden.

Festivals

Nederland is een echt festivalland. Pinkpop, Best Kept Secret, Mysteryland, Down The Rabbit Hole, De Zwarte Cross en Into the Great Wide Open behoren tot de bekendste muziekfestivals. De vraag is ieder jaar vele malen groter dan het aanbod, dus het is aan te raden om je kaartje al maanden van tevoren te bemachtigen. Voor de jazzliefhebbers is er het North Sea Jazz Festival, voor de literatuurfans het Haagse festival Crossing Border en voor theaterfans de Parade. Echte cultuurfanaten moeten eens het bijzondere festival Oerol meemaken dat ieder jaar op het eiland Terschelling plaatsvindt.

Parktheater

Het Parktheater is het theater van Eindhoven met een groot aanbod aan voorstellingen van verschillende genres, van ballet en toneel tot dans en cabaret. Niet-Nederlands sprekenden kunnen in het programma eenvoudig filteren op ‘no Dutch required’. Het theater is gelegen aan de rand van het Stadswandelpark.

Effenaar

Effenaar is hét muziekpodium voor mensen uit Eindhoven en omstreken. Van pop tot punk en van metal tot throwback parties met muziek uit de jaren 80, 90 en 00 - je vindt het allemaal in het iconische gebouw aan de Dommel, op steenworp afstand van de TU/e-campus.

Op de hoogte blijven van alle culturele events in Eindhoven? Check de agenda van Uit in Eindhoven en vink eventueel ‘No Dutch required’ aan. Het actuele programma vind je ook in het Eindless-magazine dat je gratis in het Nederlands en in het Engels kunt downloaden.