Nieuw in Nederland: shoppen

Als je vanuit het buitenland naar Nederland komt om te studeren, komt er van alles op je af. Niet alleen een nieuwe opleiding, maar ook een compleet andere cultuur, taal en gebruiken. Wij maken je graag wegwijs in Nederland met een serie artikelen over typisch Nederlandse dingen. Deze keer delen we met jou de beste adresjes waar je budget- en milieuvriendelijk kunt shoppen.

foto Lorado / iStock
GO Green Office

We trappen het lijstje met duurzame adresjes af dicht bij huis. GO Green Office is het duurzame initiatief van de TU/e dat in het leven is geroepen door en voor de studenten. Hun duurzame projecten worden in de Green Room in het Atlas-gebouw gepresenteerd en ze organiseren regelmatig duurzame events zoals circulaire pop-ups waar studenten spullen kunnen ruilen die ze zelf niet meer gebruiken. Op de hoogte blijven van de projecten en events? Volg het GO Green Office op Instagram.

Marktplaats

Marktplaats is het grootste Nederlandse platform voor de verkoop van tweedehands spullen van alle categorieën, van huishoudartikelen tot meubels, boeken en zelfs auto’s. Vrijwel iedere Nederlander heeft een account en iets via Marktplaats (ver)kopen is een ervaring waar je in Nederland bijna niet aan ontkomt. Dus zoek je nog een stofzuiger, bureaustoel of servies? Via Marktplaats vind je spullen die je voor een zacht prijsje of zelfs gratis op kunt halen. Wees wel alert bij de aanschaf van een tweedehands fiets, fietsendieven zijn namelijk ook actief op Marktplaats. Doet de verkoper geheimzinnig of is het aanbod te mooi om waar te zijn? Vertrouw op je intuïtie en doe alleen zaken waar je een goed gevoel over hebt.

Vrijmarkt

In Nederland wordt ieder jaar op 27 april – de verjaardag van de koning Willem-Alexander - Koningsdag gevierd. Een vast onderdeel van Koningsdag is de traditionele vrijmarkt waar mensen hun spullen verkopen. Normaal gesproken heb je hier een vergunning voor nodig, maar op Koningsdag staat het iedereen vrij om zijn spullen op straat aan te bieden. Rondstruinen op de vrijmarkt vinden Nederlanders gezellig, maar daarnaast is het een goede kans om voor een goede prijs leuke tweedehands spullen te scoren.

Too Good To Go

Voedselverspilling tegengaan en tegelijkertijd je portemonnee sparen? Dat kan met de app van Too Good To Go waar restaurants en supermarkten voor een fractie van de originele prijs overgebleven producten verkopen die anders in de prullenbak zouden eindigen. Via de app kun je een magic box bestellen waarvan de exacte samenstelling van tevoren niet bekend is. Dus hou je van verrassingen en wil je besparen op je boodschappen? Download dan snel de app op je telefoon en zoek een goede deal bij jou in de buurt.

HEMA

HEMA is een Nederlandse keten van warenhuizen met een oude traditie. De winkels zijn heel geliefd, omdat je hier voor een goede prijs bijna alles kunt kopen wat een mens nodig heeft: kleren, etenswaren, schrijfwaren, drogisterij- en huishoudartikelen en nog veel meer. Sommige producten, zoals de HEMA-rookworst en tompouce, zijn inmiddels iconisch te noemen en onlosmakelijk verbonden met de Nederlandse cultuur. Het typische HEMA-design met vrolijke kleuren en leuke prints is er bovendien eentje om direct verliefd op te worden. Een rondje door de Hema wordt misschien snel ook jouw vaste prik.

Het Goed

Het Goed is een Nederlandse keten van kringloopwinkels met vestigingen door heel Nederland. In Eindhoven is Het Goed gevestigd aan Meerenakkerweg 2 en is geopend iedere week van maandag t/m zaterdag. De missie van Het Goed is om gebruikte spullen door hergebruik een tweede leven te geven. Daarnaast bieden ze passend werk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Als je zelf spullen hebt die je wil doneren, kun je ze ook bij Het Goed aanbieden.

Vinted

Duurzaam kleren shoppen? Vinted is een handige app om tweedehands kleding te kopen en aan te bieden. Een leuk weetje: de CEO is een TU/e-alumnus. Dus heb je zin om nieuwe kleren te shoppen maar heb je het niet zo breed? Ruim je kledingkast op en verkoop kleren die je niet meer draagt eenvoudig via de app. Het geld dat je hiermee verdient kun je gebruiken om nieuwe items te kopen. Slim, toch?

MUD Jeans

Wie heeft er nou geen spijkerbroek in zijn kledingkast hangen? Een duurzaam geproduceerd exemplaar van een goede kwaliteit is helaas voor veel mensen bijna niet te betalen, maar daar hebben de oprichters van MUD Jeans iets op bedacht. Dit circulaire Nederlandse denimmerk produceert jeans gemaakt van gerecyclede, biologische materialen die je voor € 9,95 per maand kunt leasen. Na 12 maanden is de spijkerbroek van jou en kun je hem houden of terugsturen zodat hij weer gerecycled wordt.

Markt

In Nederland worden er in vrijwel iedere stad wekelijkse markten georganiseerd waar je onder andere bloemen, groente en fruit, vis, kaas, kruiden en specerijen, noten, kleding en fietsaccessoires kunt kopen. Vaak zijn op de markt spullen net iets voordeliger dan in reguliere winkels, daarnaast is het shoppen op de markt vaak leuker. Je maakt een praatje met de verkopers, er zijn ook kraampjes waar je allerlei lekkers kunt kopen, zoals versgebakken kibbeling (stukken gepaneerde en gefrituurde witvis) bij de viskraam of een warme stroopwafel (een typische Hollandse koek gevuld met stroop). In Eindhoven is er iedere dinsdag een stoffenmarkt in de binnenstad, maar je kunt er ook terecht voor vis, fruit en noten. Iedere zaterdag van 10 tot 17 uur is er een grote markt op de Woenselse Markt. Daarnaast vind je iedere zaterdag op het Wilhelminaplein de Duurzame Weekmarkt, een kleinschalige markt met biologische producten van eigen productie zoals gebak, groente en fruit, kaas en soep met brood.