Duurzame Docent van het jaar gezocht

De coöperatie Leren voor Morgen zet de duurzaamste docenten van Nederland in het zonnetje met hun Duurzame Docent-verkiezing. Voor de duurzame helden in het onderwijs is dit een gelegenheid om ervaringen te delen en daarmee andere docenten en schoolleiders te inspireren. Ben jij of ken jij een duurzame docent? Nominaties mogen tot 31 januari ingediend worden.

foto miljko / iStock

‘Betrekt leerlingen, vervult inspiratierol en heeft een integrale opvatting van duurzaamheid.’ Dat zijn enkele criteria waar Duurzame Docent, de jaarlijkse verkiezing van de coöperatie Leren voor Morgen, aan moet voldoen. Daarnaast geeft Duurzame Docent volgens de jurycriteria handelingsperspectief aan studenten en weet naast het inhoudelijk onderwijzen over duurzaamheid ook studenten mogelijkheden te geven om zelf actief bij te dragen aan innovatieve oplossingen.

Verder gaat de jury, die bestaat uit oud-winnaars, experts en studenten, bijvoorbeeld ook kijken of de genomineerde docenten structureel en succesvol samenwerken met externe partijen, zoals gemeenten, lokale bedrijven en buurtbewoners. Naast mileuaspecten zullen ook sociale aspecten van verduurzaming zoals gelijkheid en diversiteit meegenomen worden in de verkiezing.

Tijdens de Duurzame Docent-verkiezing gaat de jury uit de genomineerde docenten per onderwijslaag (po, vo, mbo en ho) de duurzaamste docent van Nederland selecteren. De vier winnaars, die zich elke dag inzetten om de jongere generatie voor te bereiden op de toekomst, krijgen op 14 maart 2024 de prijs uitgereikt.

Rolmodel

De prijs voor Duurzame Docent wordt jaarlijks uitgereikt sinds 2017. Vorig jaar is deze prijs voor het eerst ook in de categorie hoger onderwijs toegekend; Rosa Groen van de Haagse Hogeschool mocht hem toen in ontvangst nemen. De docente met een toepasselijke achternaam probeert haar studenten onder andere structureel te betrekken bij duurzame projecten zoals Foodboost Challenge (meer fruit en groente voor kinderen) of het Land van Ons (meer biodiversiteit). Daarnaast is ze zelf een aantal jaar geleden gestopt met vliegen en promoot ze actief reizen met de trein binnen Europa, waarmee ze ook als rolmodel dient.

Ben jij of ken jij een Duurzame Docent? Aanmelden kan tot 31 januari via de website van Duurzame Docent.