Alumnibureau hervat signeersessies spoedig

De ruit van Alumni Avenue die door ongelukkig contact met een heftruck ten tijde van de voorbereidingen van de ASML marathon van 2022 sneuvelde, is inmiddels vervangen, maar nog steeds ongesigneerd. Terwijl alumni popelen om hun naam en afstudeerjaartal te zetten, is het Alumnibureau bezig te zoeken naar de beste manier deze mooie traditie doorgang te kunnen laten vinden.

foto Johan van Uden

De gebruikers en bezoekers van de campus reageerden vorig jaar op 7 oktober geschokt toen ze zagen dat er een ruit van de Alumni Avenue onherstelbaar beschadigd was door een heftruck. Edith Snelders, teamleider van Alumni Relations zei die dag in Cursor: “De alumni die het betreft zullen in ieder geval allemaal persoonlijk benaderd worden. We zullen bekijken hoe we een innovatieve en TU/e-waardige oplossing kunnen vinden.” Voorlopig werd een houten plaat geplaatst op het gapende gat.

Geduld

Die plaat werd wel - zonder toezicht - beschreven met stift door grappenmakers, maar steeds maar niet vervangen. In februari zei Jan-Willem Schellekens, projectleider bij Real Estate: “Wij zijn bezig om de juiste glasplaat te vinden. Het originele glas is niet meer te bestellen dus we moeten op zoek naar een alternatief. We zoeken eenzelfde tint glas zodat het weer 1 op 1 hetzelfde wordt. We zijn ook aan het onderzoeken of we een onbeschreven ruit van elders kunnen uitwisselen en dan een andere afwijkende kleur ruit op een plek kunnen plaatsen waar het minder opvalt.” Uiteindelijk is gekozen voor de eerste optie. Een Finse glasleverancier heeft in juli een ruit geplaatst die wat kleur en kwaliteit betreft perfect is.

Lunchwalk

Begin augustus werd de nieuwe glasplaat opgemerkt door Johan van Uden. Hij is een van de alumni van wie de namen op de kapotte ruit prijkten. Met zijn collega’s, onder wie Kevin van Bergeijk, die de betreffende ruit ook had gesigneerd, loopt Van Uden iedere lunchpauze een rondje over de Groene Loper. Zij studeerden beiden af als automotive-engineer en werken nu bij ICT Group Automotive dat kantoor houdt aan de Dorgelolaan. “Via een artikel in Cursor had ik vernomen dat er een ruit stuk was gegaan. We wisten niet welke, maar waren er wel mee bezig of het de onze was.”

Dat zou niet eens zo erg zijn, vond de mede-oprichter van InMotion, want zijn gravure was een beetje slordig. “Dat komt omdat ik in december 2013 afstudeerde, maar in januari 2014 begon met werken. Daar praatten we over tijdens het graveren en ik had al bijna een 4 in plaats van een 3 gezet. Ik kon het herstellen, maar het was niet erg netjes.” Van Uden zou het wel grappig vinden als hij het signeren over zou mogen doen.

Tot nu toe heeft hij die kans niet gehad. “Ik ben wel nieuwsgierig waar het proces dan stilvalt. Ook vind ik het jammer dat ik nooit iets gehoord heb van de TU/e. Ook alumna Yanja Dasjuren en Kevin van Bergeijk hoorden niet of er een plan is.” Zelf hadden Van Uden en Van Bergeijk bedacht dat zij wel met de afstudeerders die ze tegenwoordig begeleiden mee kunnen doen, wanneer die hun signeersessie krijgen.

Maar daar raken ze een volgend probleem.

Uitbreiding

De Alumni Avenue is zo succesvol dat de honderd ramen van het stuk loopbrug in Forum inmiddels vol staan met namen en jaartallen. Snelders vertelt over de zoektocht naar uitbreidingsmogelijkheden. “Op verzoek van de kwaliteitscommissie is onderzocht of het mogelijk is om zes raampanelen te plaatsen vóór de beschreven ruiten. Die worden dan met katrollen naar boven getakeld. Maar dat is een kwetsbaar en complex systeem en het College van Bestuur heeft dat niet goedgekeurd.”

Nu is het idee dat de Alumni Avenue zich voortzet op de loopbrug richting Matrix. Daar zijn nog 22 – tweemaal zo grote – ramen om te signeren. “En wanneer dat vol is, zouden we verder kunnen gaan in de loopbruggen richting Gemini, Luna en Atlas. Daarmee symboliseren we ook dat MetaForum het hart van de universiteit is waar studenten hun kennis opdoen en dat de alumni uitvliegen naar alle windstreken.”

Op dit moment is nog niet duidelijk of het technisch mogelijk is om in die 22 grote ruiten te graveren. Snelders: “Het glas is van een andere kwaliteit. Real Estate onderzoekt of graveren verantwoord is, of dat er nieuw glas moet worden besteld. We kunnen helaas nog geen signeersessies inplannen.” De teamleider van Alumni Relations wil niets liever dan dat alle alumni vol trots hun naam achterlaten op hun alma mater.

103 namen opnieuw

De reden dat Johan van Uden en de 102 andere alumni sinds 7 oktober nog geen bericht van de TU/e hebben gehad, is dat er lang gezocht is naar de allerbeste oplossing, zegt Snelders. “We hebben foto’s van alle handschriften en willen alle betrokken alumni de keuze geven of wij hun naam met behulp van die foto’s gaan herstellen, of dat de mensen het zelf gaan doen door nog eens terug te komen naar de Alumni Avenue. Deze oplossing kunnen we komende maand gaan communiceren.”

Zodra Johan van Uden de mail van het Alumnibureau binnen heeft, kan hij zijn antwoord geven. Dat staat al vast.