Wederom toename beroepen, bezwaren en klachten studenten

In het jaarlijkse ESA-rapport over beroepen, bezwaren en klachten van studenten valt te lezen dat er opnieuw een stijging is in het aantal daarvan, terwijl er juist minder studenten zijn ingeschreven de afgelopen jaren. Dat rapport kwam aan bod in de laatste U-raadsvergadering, evenals het nieuwe reglement voor de studentenombuds. Iets waar de raad blij mee is en ziet als positieversterking van studenten.

foto Nuthawat Somsuk / iStock

In 2023 dienden studenten totaal 172 beroepen, bezwaren en klachten in. Dat is een absolute toename van 20 vergeleken met het jaar ervoor. Het rapport werd besproken in de afgelopen U-raadsvergadering. Bij alle individuele categorieën (beroepen, bezwaren en klachten) in het klachtenrapport is een toename te zien.

In het originele rapport staan enkele fouten. Om die reden linken wij dit rapport hier niet, maar Cursor heeft navraag gedaan en de cijfers in dit artikel zijn correct volgens de schrijver van het rapport. Ook zal er door Education & Student Affairs (ESA) nog een addendum worden uitgebracht voor het jaarverslag met de correcte cijfers.

Studentenombuds

Verder kwam nog uit de U-raad dat er nu een reglement voor de studentenombuds is. U-raadslid Martijn Klabbers laat weten dat “de raad blij is dat er nu een reglement is voor de ombuds voor studenten, om binnen het ombudsproces de positie van zowel studenten als de ombuds te versterken."

De studentenombuds is nog een redelijk nieuw fenomeen binnen de TU/e. Roel Notten is eind 2023 hiervoor aangesteld. De Eindhovense studenten moeten hem ‘delen’ met de studenten van de Universiteit Utrecht waar hij ook deeltijds als studentenombuds werkt.

Klabbers: "Bij het instemmen met dit reglement hebben we ook de lange termijn doelen van de UR voor de universiteit ten aanzien het vangnet voor sociale veiligheid kenbaar kunnen maken. Het bestuur ondersteunt deze ook. Daarmee is ook een goede basis gevormd voor de toekomstige regelingen en zijn de positie voor de beide ombudsen, voor studenten en personeel en voor toekomstige klokkenluiders beter beschermd."

"We zijn blij met deze basis en zien de volgende stappen om tot een integriteitsloket te komen met vertrouwen tegemoet." Hoogleraar Ingrid Heynderickx is verantwoordelijk voor dat loket. Zij is in oktober 2023 aangesteld als ambassadeur van integriteit aan de TU/e en zegt dat integriteitsloket voor de zomer van 2024 live te willen hebben.