Hier met dat gratis bier

18/01/2017

De tijd na oud en nieuw vind ik maar verwarrend. Aan de ene kant heb ik het gevoel dat er iets te halen valt in het nieuwe jaar en trek ik goede voornemens uit de kast alsof er tien lijken met obesitas in liggen. Aan de andere kant is het maar al te lastig om me niet als een gulzig zwijn te gedragen op één van de vele nieuwjaarsborrels, met name wanneer de liefkozende aanblik van een bitterbal erupteert in een erotische eetspanning.

Het voelt toch wel bizar om het jaar met frisse moed te beginnen, om die moed alleen maar in grenzen om te zetten. Het is alsof je aan je eerste rijles begint, maar dat de airbag zich al boven de 30km/u opblaast. In zo’n nieuw jaar mag je ondanks een verdwaald voornemen als een bloedzuiger het plezier opslurpen, zeker als het om gratis bier gaat.

Wacht even, ik heb het dan over figuurlijk gratis bier. Kijk, 15 maart wordt een heel belangrijke dag: niet alleen ben ik dan jarig, er zijn ook tweedekamerverkiezingen. De komende maanden komen alle Haagse trollen uit hun holletjes gekropen om gratis bier uit te delen. Sinterklaas valt vroeg dit jaar.

Neem nou D66. De pragmatisten hoeven maar te fluisteren dat alle studenten een OV-kaart voor de hele week krijgen en ze hebben alweer stemmen te pakken van arme studentjes die verder door hen financieel uitgekleed zijn. Natuurlijk klinkt er bij mij nu ook zo’n cynisch zeikstemmetje in m’n hoofd dat politici maar al te graag hun beloftes breken, maar als we nou een Himalaya aan beloftes uitlokken? Dan moeten er toch wel een paar uitkomen?

Dit is het moment mensen. In de komende maanden moeten we overal om gaan vragen, maar dan ook echt exorbitant veel. Extra geld voor technische studies? Vraag maar. Gratis collegegeld? Vraag dan. Gratis taxi’s bij station Eindhoven? Doe gewoon. Voel je tot 15 maart de fles L’Oréal tussen de flacons Andrélon. Jij bent niet elf van de twaalf maanden in de aanbieding, jij bent het altijd waard.