door

Waarom de NS en TU/e op elkaar lijken

02/03/2016

Problemen bij de NS: Het bedrijf is vergeten voldoende treinen te bestellen om de stroom reizigers aan te kunnen. Hoewel, vooral voor de passagiers is dit een probleem. Immers, zij moeten zich elke spits in een trein naar binnen ellebogen en kunnen niet op een zitplaats rekenen.

Gelukkig gaat NS-topman Rogier van Boxtel de problemen oplossen. Hoewel, hij gaat dit echt niet zelf doen. Nee, Van Boxtel houdt zijn handen in zijn zakken en heeft een topplan: om de spitsdrukte terug te dringen oppert hij dat hogescholen en universiteiten hun lestijden aanpassen.

Dat niet de NS, maar het hoger onderwijs de treinproblemen moet oplossen, is hetzelfde als dat studenten niet van 4 tot 7u in de Albert Heijn zouden mogen komen, omdat er anders extra caissières ingehuurd moeten worden. Of dat huisartsen alleen nog maar homeopathische geneesmiddelen mogen voorschrijven, omdat zorgverzekeraars anders moeten bezuinigen. Of dat - stel je voor - een universiteit haar docenten vraagt om ’s avonds les te geven, omdat de bouw van lesruimtes te duur is; zo’n plan zou toch niet van deze wereld zijn?

De ondercapaciteit van de TU/e-collegezalen vertoont een duidelijke parallel met de problemen bij de NS. Niet alleen herbergen beide organisaties een grote groep Limburgse thuiswoners, ook hebben ze allebei onvoldoende geanticipeerd op de groei van haar klandizie en zadelen ze nu iemand anders met de gevolgen op. Dat heet je problemen door een ander laten oplossen.

Natuurlijk, NS-reizigers hebben in principe geen wettelijk recht op een zitplaats, net als dat TU/e-docenten en -studenten geen recht hebben op 9-tot-5-lestijden. Toch voel je in beide gevallen een hoop onrechtvaardigheid, een beetje het gevoel dat ik had toen Scar koning werd bij The Lion King. Inderdaad, TU/e, onze troepen verdienen een beter lot.

Deel dit artikel