door

CLMN | Lichting twee

30/10/2013

Wat een prachtvoorbeeld van het succes van het Bachelor College had kunnen worden, was vorig jaar een grote strop: hoewel het vak Calculus tot de volgens studenten best gegeven vakken van het kwartiel hoorde, was het tentamen een grote ramp. Afgelopen woensdag was het tijd voor de tweede ronde: een nieuwe generatie studenten volgde datzelfde vak, en worstelde zich door het tentamen heen.

Calculus is niet het enige vak dat nu een tweede poging tot succes doet. Wie herinnert zich niet de rampzalige beoordelingen van het eitje Natuurkunde, het slecht gecommuniceerde mondeling, het onduidelijke USE en op dit moment Introduction to ‘wat zijn we in vredesnaam aan het doen’ Design?

Wat sommige Bachelor College-zaken betreft was het mislukken van de eerste take een kwestie van pech of een te krappe logistiek, maar voor andere dingen vraag ik mij af hoe de verbeterslag eruit gaat zien. En, of iets überhaupt terug moet keren. Wat als het commentaar op Physics dit jaar hetzelfde is? Of, om het breder te trekken, wat als docentcoaches en keuzevakken kiezen dit jaar tot dezelfde issues leiden die vorig jaar als opstartproblemen werden afgedaan?

Het Bachelor College blijft wat mij betreft een gigantische vooruitgang op vele gebieden, maar dit jaar moet echt in het teken staan van een grote evaluatieslag. De kinderziektes die vorig jaar voor lief werden genomen moeten er nu echt uit zijn en als dingen opnieuw fout lijken te gaan, moet daar nu een structurele oplossing voor komen. Of het geven van massavakken nog wel in het plaatje past, is een vraag die we bijvoorbeeld kunnen stellen, zeker in het licht van het recente nieuws dat studenten naar een videostream in een tweede zaal moeten kijken, en het bericht dat de TU/e almaar blijft groeien. Als daar dit jaar geen afdoende oplossing voor komt, hebben we volgend jaar écht een groot probleem.

Deel dit artikel