CLMN | De kracht van de column

21/06/2016

Het afstuderen is niet alleen het moment waarop je volgens de welbekende, inmiddels achterhaalde, definitie alcoholist wordt, het is ook een moment van reflectie. Daarom, als afscheidscolumn antwoord op de vraag: wat bereik je nou met zo’n column?

Voor één categorie columnisten is dit eenvoudig te bedenken: dat zijn de schnabbelaars die hun bekende naam gebruiken om nog wat geld binnen te harken. De categorie die zich vanwege successen in een bepaalde niche ziet als een expert op praktisch ieder gebied. Getuige het grote aantal van deze bijna vergeten Nederlanders die je op congressen, bedrijvendagen en in opinieprogramma’s tegenkomt, is dit een niet te verwaarlozen groep.

Zoals de negatieve toon in de vorige alinea al suggereert, reken ik mezelf tot een andere categorie. Als actieve student liep ik steeds vaker tegen zaken aan die in mijn ogen slecht geregeld waren en waar via de officiële wegen niets aan te veranderen leek te zijn. Maar met behulp van de media kon hier natuurlijk druk op worden uitgeoefend.

In mijn gedachten zou Jan Mengelers iedere twee weken met knikkende knietjes naar de Cursorwebsite navigeren, vrezend dat er naar aanleiding van een column honderden studenten met brandende fakkels onderweg waren om het Hoofdgebouw te bezetten. Want dat BHV-beleid is toch absurd? En moest er niet gevochten worden voor het behoud van kleinschaligheid, in plaats van te investeren in drones en bruggen van ijs?

In de praktijk bleven bezettingen van het Hoofdgebouw achterwege en na een aantal maanden blijkt dat er toch niet zo heel veel dingen zijn om je boos over te maken. Voor je het weet, zit je op de dag van de deadline een slappe anekdote aan te kleden met een paar koddige metafoortjes om zo de magere inhoud van je column te verbergen.

Dat is het moment dat je beseft dat de leden van het CvB iedere dag fluitend langs de bakken met Cursors lopen, wetende dat het allemaal zo slecht nog niet geregeld is op de TU/e. Tegelijkertijd is het feit dat ik er nu zo over denk, een duidelijk teken dat het tijd is om te stoppen als columnist.

Naschrift redactie: Teun is vorige week afgestudeerd aan de faculteit Technische Natuurkunde. Dit is zijn laatste column voor Cursor. Van harte gefeliciteerd Teun en veel succes met je baan als klinisch fysicus-in-opleiding bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis!