CLMN | Where global warming starts...

17/10/2012

Er zijn gebeurtenissen die je als columnist simpelweg niet onopgemerkt voorbij kunt laten gaan. De 2012 editie van de 10:10 energy challenge op onze universiteit was zo'n gebeurtenis. Ook dit jaar werden studenten en medewerkers van de TU/e opgeroepen om in de week van 10 oktober bewuster om te gaan met hun energie en stil te staan bij energieverspilling en de opwarming van de aarde als gevolg daarvan.

Maar bij de slogan ging het al mis: ‘Wat doe jij uit?’ doet het in mijn ogen prima als credo voor een zwembadfeestje met gewillige studentes, maar lijkt me als leus voor het besparen van energie enigszins onhandig. Mijn beperkte kennis op het gebied van energiebesparing reikt gelukkig nog wel ver genoeg om te begrijpen dat het juist slimmer is om iets extra's áán te doen in plaats van uit, om zo de verwarming een paar graden lager te kunnen zetten.

De organisatoren hadden echter blijkbaar wel geloof in hun eigen slogan: zij plaatsten midden op de campus een oerlelijk roze scherm, waarop live te zien was hoeveel energie er op de hele universiteit al was bespaard. Dat de besparing een deel van de week negatief uitsloeg en het scherm dus eigenlijk een ordinaire verspilling toonde, was niet alleen confronterend maar ook nog eens extra pijnlijk vanwege het feit dat de energieteller pal naast de splinternieuwe en prachtige videowall op stadionformaat onderaan de trap bij het MetaForum stond.

Desalniettemin kon de actie aan het eind van de week toch een daverend succes genoemd worden, want er was een immense energiebesparing behaald. Met al het intellect en innoverend vermogen op onze technische universiteit waren we erin geslaagd een besparing te realiseren van.... *drumm roll please*.... 0,28%! Fan-tas-tisch!

De CEO van DSM voorspelde vorige week in zijn lezing op de TU/e dat er over honderden jaren vol ongeloof zal worden gesproken over het domme volk dat rond het jaar 2000 haar hele bestaan rondom fossiele brandstoffen had opgebouwd. Ik vraag me af of men tegen die tijd dan wel nog weet dat dankzij de inspanningen in oktober 2012 de TU/e'ers CLMN | Where global warming starts...erin slaagden om dit fossiele-brandstoffen-tijdperk met een microseconde te verlengen.